Jaki tabor zaprezentuje Stadler podczas InnoTrans 2022?

Jaki tabor zaprezentuje Stadler podczas InnoTrans 2022?

Podczas tegorocznych targów InnoTrans firma Stadler zaprezentuje innowacyjne i przyjazne dla środowiska pojazdy szynowe, które będą miały w Berlinie swoje światowe premiery. Stadler po raz pierwszy przedstawi zespół trakcyjny napędzany wodorem – FLIRT H2. Inne prezentowane pojazdy to światowy rekordzista – FLIRT Akku, najmocniejsza lokomotywa hybrydowa w Europie – EURO9000 oraz  tramwaj nowej generacji – TINA. Na stoiskach Stadlera zwiedzający uzyskają ponadto szeroki wgląd w innowacyjne rozwiązania w dziedzinie pojazdów szynowych, serwisu i techniki sterowania ruchem kolejowym.

Zmiany klimatyczne, przyrost ludności i cyfryzacja wywierają olbrzymi wpływ na mobilność, który odczuwamy już dziś i który będzie widoczny w przyszłości. Budując pojazdy szynowe Stadler zawsze stawiał na niezawodność, efektywność energetyczną, racjonalną mobilność i wysokiej jakości serwis. Kompleksową ofertę Stadlera tworzą, poza taborem, innowacyjne rozwiązania w dziedzinie sygnalizacji, serwisu i cyfryzacji transportu.

Na targach InnoTrans 2022 Stadler zaprezentuje siedem pojazdów opartych o napędy przyjazne dla środowiska. Wszystkie zostaną przedstawione specjalistom i szerokiej publiczności po raz pierwszy. Pojazdy Stadlera wystawione na ponad 350 metrach szyn ponownie ustanawiają standardy w zakresie efektywności energetycznej, technologii i komfortu podróży.

Na stoiskach Stadlera w hali 2.2 (stoisko 160) i hali hub27 E02 (stoisko 750) będzie można uzyskać szczegółowe informacje dotyczące rozwiązań z obszaru serwisu i techniki sygnalizacyjnej. I tak po raz pierwszy zaprezentowany zostanie «Digital Twin». Jako pierwszy producent pojazdów szynowych Stadler tworzy we współpracy z Deutsche Bahn wirtualne odwzorowanie kompletnego pociągu. Rozwiązanie to przetwarza dane pochodzące z rzeczywistego pojazdu, zapobiegając w ten sposób zakłóceniom bądź awarii pociągu na trasie podczas eksploatacji – jest to prawdziwy przełom w obszarze utrzymania pociągów.

Po raz pierwszy na InnoTrans firma Stadler zaprezentuje na swoim stoisku (hala hub27 E02, stoisko 750) ofertę w zakresie sygnalizacji. Obejmuje ona rozwiązania z zakresu zautomatyzowanej jazdy (ATO) oraz systemu sterowania pociągiem (ETCS oraz CBTC). Stadler zatrudnia ponad 500 pracowników w kilku oddziałach w Szwajcarii i Niemczech, którzy opracowują i dostarczają szyte na miarę rozwiązania z dziedziny techniki sygnalizacyjnej, umożliwiające klientom na całym świecie efektywną i zrównoważoną eksploatację pociągów opartą na technologii cyfrowej.

Zespół trakcyjny FLIRT H2 napędzany wodorem dla San Bernadino County Transportation Authority, USA

FLIRT H2 dla San Bernardino County Transportation Authority (SBCTA) to pierwszy napędzany wodorem pociąg osobowy dla USA. Przyczyni się on w znacznej mierze do wdrożenia zeroemisyjnej technologiin w transporcie szynowym w Stanach Zjednoczonych. FLIRT H2 ma być wykorzystywany w ruchu pasażerskim w ramach projektu Redlands Passenger Rail Project w Kalifornii. Redlands Passenger Rail Project to 14-kilometrowy odcinek łączący Redlands ze stacją Metrolink w San Bernardino. Pociąg FLIRT H2 składa się z dwóch wagonów i części środkowej zwanej «PowerPack», w której znajdują się ogniwa paliwowe i zbiorniki z wodorem. W wodorowym ogniwie paliwowym generowany jest prąd elektryczny, który jest magazynowany w baterii trakcyjnej. Bateria zasila układ napędowy pojazdu oraz urządzenia związane z komfortem pasażerów, m.in. system klimatyzacji. W tej konfiguracji pociąg może odzyskiwać energię hamowania, która potem jest ponownie wykorzystywana do jego napędzania. Pociąg posiada 108 miejsc siedzących oraz dużą  przestrzeń z miejscami stojącymi. Jego prędkość maksymalna wynosi 130 km/h (79 mph).

Prezentacja FLIRT H2

tor T09/40, 20.09.2022, godz. 14.00

Bateryjny zespół trakcyjny FLIRT Akku dla NAH.SH, Niemcy

Dwuczłonowy pojazd FLIRT Akku to pierwszy seryjny akumulatorowy zespół trakcyjny przeznaczony do eksploatacji na trasach częściowo zelektryfikowanych w Niemczech. Baterie mogą być ładowane podczas jazdy lub postoju pod siecią trakcyjną. Podczas hamowania odzyskiwana jest także energia kinetyczna.W trakcie testów na trasie prototyp FLIRT Akku Stadlera ustanowił rekord świata pokonując 224 km z napędem bateryjnym. Zespół trakcyjny o długości 46 metrów ma 124 miejsca siedzące oraz dwie duże strefy wielofunkcyjne przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych i rowerów. W pełni klimatyzowane i pozbawione wewnętrznych stopni pojazdy regionalne mają jasne i przestronne przedziały pasażerskie i są wyposażone w toaletę przystosowaną dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Zamówienie obejmuje 55 pociągów bateryjnych typu FLIRT Akku i zostało udzielone firmie Stadler w wyniku przetargu rozpisanego przez Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH (NAH.SH) w 2019 roku
w ramach pierwszego w Niemczech otwartego przetargu na pociągi z alternatywnymi napędami.

Prezentacja FLIRT Akku

tor T08/40, 20.09.2022, godz. 15.30

TINA – tramwaj najnowszej generacji dla HEAG Mobilo GmbH, Niemcy

W styczniu 2020 spółka HEAG Mobilo GmbH zamówiła w firmie Stadler 14 tramwajów najnowszej generacji typu TINA, a już w roku 2021 skorzystała z opcji na kolejne 11 pojazdów. TINA to akronim nazwy «Total Integrierter Niederflur-Antrieb» (tłum.: całkowicie zintegrowany napęd niskopodłogowy). Rozwiązanie umożliwia zupełnie nowe ukształtowanie wnętrza – bez stopni i podestów nad napędami, przy zachowaniu pełnej obrotowości wózków. Pięcioczłonowy pojazd o długości 43 metrów może przewieźć 272 pasażerów, w tym 101 na miejscach siedzących. Zoptymalizowana przestrzeń pasażerska umożliwia pozbawione barier dotarcie do miejsc siedzących od każdych drzwi pojazdu. Duże panoramiczne okna zapewniają niezakłócony widok i wraz z wysoko umieszczonym sufitem stwarzają wrażenie dużej przestrzeni. Tramwaj jest wyposażony w nowoczesne klimatyzatory pracujące z naturalnym czynnikiem chłodniczym CO2 neutralnym dla warstwy ozonowej i efektu cieplarnianego. Wbudowany system rozpoznawania znaków drogowych wspomaga motorniczego i jednocześnie przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu. Nowy tramwaj wejdzie do eksploatacji jesienią 2023 roku.  

Prezentacja TINA

tor T09/50, 21.09.2022, godz. 11:00

Nowa seria lokomotyw EURO9000 dla European Loc Pool, Szwajcaria

EURO9000 to najmocniejsza lokomotywa hybrydowa w Europie. Sześcioosiowe lokomotywy są zgodne z TSI i mogą pracować pod wszystkimi systemami napięcia stosowanymi w Europie (15 kV + 25 kV AC i 1,5 kV + 3 kV DC). Pojazdy są przeznaczone do eksploatacji na najważniejszych europejskich korytarzach transportu kolejowego i są standardowo wyposażone w ETCS oraz zdalne sterowanie radiowe. Modułowa konstrukcja lokomotywy umożliwia jednoczesne zamontowanie do trzech różnych układów napędowych: elektrycznego, spalinowego z dwoma oszczędnymi silnikami po 950 kW i bateryjnego, umożliwiającego przyjazną dla środowiska eksploatację na trasach niezelektryfikowanych. Dzięki zakresowi mocy do 9 MW i ogromnej sile pociągowej do 500 kN w wielu przypadkach możliwe będzie zastosowanie tylko jednej lokomotywy tam, gdzie dzisiaj wymagane są dwie.

Operatorzy kolejowi będą mogli korzystać z możliwości prowadzenia cięższych pociągów ponosząc przy tym niższe koszty. Lokomotywa jest uniwersalna, ekonomiczna i przyjazna dla środowiska. Łączy w sobie sprawność energetyczną, moc i niezawodność. Oznacza to niższe koszty cyklu życia LCC. W maju 2019 European Loc Pool (ELP) zamówił w firmie Stadler 30 elektrycznych lokomotyw typu EURO9000. Jest to część umowy ramowej między Stadlerem i ELP obejmującej 100 lokomotyw. ELP będzie je wynajmowała przewoźnikom towarowym z różnych krajów. Wystawiana na InnoTrans lokomotywa będzie użytkowana przez operatora Rail Force One z Niederlandów, który jako pierwszy zamówił model EURO9000.

Prezentacja EURO9000:

tor 04/19, 21.09.2022, godz. 14.00

FLIRT z trzema rodzajami napędu (trójmodalny) dla Transport for Wales, Wielka Brytania

Brytyjski operator kolejowy Transport for Wales zamówił w styczniu 2019 w firmie Stadler 35 zespołów trakcyjnych typu FLIRT. 24 z nich mają napęd trójmodalny – mogą być zasilane z sieci trakcyjnej, z baterii lub hybrydowo z wykorzystaniem silnika Diesla, przy czym napęd spalinowy jest przewidziany tylko do sytuacji wyjątkowych, a regularna praca ma być czysto elektryczna. Flota trójmodalnych pojazdów FLIRT składa się z siedmiu pociągów trójczłonowych i siedemnastu czteroczłonowych. Pojazdy spełniają wymagania najnowszych norm TSI i zostały zaprojektowane pod kątem wymagań transportu w Walii i lokalnej infrastruktury. Niskopodłogowa konstrukcja umożliwia wsiadanie przez każde drzwi z wysokości peronu, co skraca i ułatwia wymianę pasażerów. Wszystkie pociągi są klimatyzowane i posiadają wydzieloną przestrzeń na wózki inwalidzkie, wózki dziecięce oraz rowery, są także wyposażone w system informacji pasażerskiej i Wi-Fi. Pierwsze trójmodalne pojazdy FLIRT odbywają obecnie jazdy próbne. Jeszcze w tym roku mają zostać włączone do eksploatacji.

Prezentacja FLIRT (trójmodalny)

tor T08/50, 22.09.2022, godz. 11.00

CITYLINK dla Transport for Wales, Wielka Brytania

W styczniu 2019 r. Stadler otrzymał zamówienie na wyprodukowanie i dostawę 36 pojazdów szynowych (Tram-Train) typu CITYLINK dla przewoźnika Transport for Wales. CITYLINK Stadlera to modułowy tramwaj łączący centra miast z otaczającymi je ośrodkami. Może być eksploatowany na trasach zelektryfikowanych
i niezelektryfikowanych – z wykorzystaniem baterii. Pojazdy są tak zaprojektowane, aby można je było eksploatować zarówno na trasach kolejowych, jak i na sieci miejskiej. Dzięki systemowi napędu z baterii klienci mogą zaoszczędzić na drogich inwestycjach w nową infrastrukturę zasilania. CITYLINK ma długość 40 metrów i może pomieścić 252 pasażerów. Ten wysokopodłogowy pojazd posiada kabiny maszynisty na obu końcach i osiąga prędkość 100 km/h. W jasnych, klimatyzowanych wnętrzach zaprojektowano przedziały wielofunkcyjne z miejscem na rowery, miejscami siedzącymi dla osób z ograniczoną mobilnością oraz dwoma miejscami na wózki inwalidzkie. CITYLINK zapewnia bezpieczne i komfortowe podróżowanie bez konieczności przesiadek.

Prezentacja CITYLINK

tor T10/70, 22.09.2022, godz. 11.00

METRO (IPEMU) dla Liverpool City Region Combined Authority i Merseytravel, Wielka Brytania

Po podpisaniu w 2017 roku umowy na wyprodukowanie i dostawę 52 pociągów, operator METRO Liverpool City Region zamówił we wrześniu 2021 w firmie Stadler przebudowę siedmiu pojazdów na niezależnie napędzane pociągi elektryczne (Independent Powered Electrical Multiple Unit – IPEMU). Te innowacyjne
i przyjazne dla środowiska pociągi bazują na wcześniejszych składach Class 777 METRO i umożliwiają rozszerzenie zakresu ich użytkowania o odcinki niezelektryfikowane. Dzięki zintegrowaniu technologii IPEMU pozwala uniknąć nowych inwestycji infrastrukturalnych oraz zwiększyć liczbę przewożonych pasażerów. Składy IPEMU mogą zastąpić pociągi z napędem spalinowym, wspierając władze regionalne i krajowe
w realizacji celów ograniczenia emisji CO2. Ponadto dzięki pojazdom ograniczona zostanie liczba przesiadek, co dla pasażerów oznacza poprawę warunków podróży i skrócenie jej czasu. IPEMU jest wyposażony
w bateryjny system magazynowania energii. Cały system napędu zabudowany został pod podłogą pojazdu. Podczas jazdy na trasie zelektryfikowanej baterie są ładowane z trzeciej szyny lub w trakcie hamowania rekuperacyjnego. Czas ładowania wynosi poniżej 15 minut, a bateria wytrzymuje ponad 10 000 cykli ładowania/rozładowania. Przejście z napędu czysto elektrycznego na IPEMU jest płynne i pozostaje niezauważalne dla pasażerów podczas jazdy.