Jak modernizacje linii wpłyną na kursowanie pociągów PKP Intercity?

Jak modernizacje linii wpłyną na kursowanie pociągów PKP Intercity?

Obowiązujący od 11 grudnia 2022 roku rozkład jazdy PKP Intercity uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych.

Kontynuowane będą prace inwestycyjne na stacji Warszawa Zachodnia, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na dalekobieżnej linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska lub Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej lub Warszawy Głównej.

Planowo do lipca mają trwać prace remontowe prowadzone przez zarządcę infrastruktury na krakowskiej linii średnicowej, co wpłynie na ograniczenia w ruchu w krakowskim węźle kolejowym. Od czerwca 2023 roku z powodu prac torowych na Centralnej Magistrali Kolejowej zawieszone zostanie kursowanie pociągów IC Warmia (na odcinku Warszawa Zach. – Kraków Gł.) oraz IC Łokietek (w całej relacji od Krakowa Głównego do Warszawy Wschodniej). W związku z zaplanowanymi pracami remontowymi, od marca do czerwca zostanie wstrzymany ruch na odcinku Tarnów – Krynica.

Ze względu na prace inwestycyjne ruch pociągów między Krakowem a Zakopanem zapewniony będzie w okresach szczególnie ważnych dla Zakopanego, czyli zimowym i wakacyjnym, a przez pozostałą część roku linia kolejowa łącząca obydwa miasta będzie zamknięta, na odcinku Kraków – Zakopane będą kursować autobusy zastępcze.

Kontynuacja prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz wymusi zawieszenie w marcu 2023 r. kursowania jeżdżących na trasie Warszawa – Przemyśl – Warszawa pociągów IC San oraz IC Witos. W zamian uruchomiony zostanie pociąg IC Rej relacji Warszawa Wschodnia – Kielce – Warszawa Wschodnia.

W trakcie rozkładu jazdy rozpoczną się długotrwałe prace inwestycyjne na odcinku Będzin – Katowice Ligota wraz z przebudową stacji Katowice, które wpłyną na przepustowość infrastruktury, regularność kursowania pociągów, a także czas przejazdu pociągów. W związku z inwestycją konieczne będą długotrwałe okresy ruchu jednotorowego również na odcinkach Katowice – Chorzów Batory oraz Katowice Zawodzie – Mysłowice.

Trwające prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Kietlanka – Białystok powodują, że ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, a jedna para połączeń zostanie zastąpiona autobusami komunikacji zastępczej. Mimo dużych utrudnień, siatka połączeń została opracowana tak, aby zachować jak największą bezpośredniość połączeń z i do Białegostoku.

Ze względu na zaplanowane przez zarządcę infrastruktury prace inwestycyjne na linii nr 355, pociągi kursujące na trasie Wrocław – Łódź – Warszawa w trakcie rozkładu jazdy skierowane zostaną trasą objazdową przez Milicz i Krotoszyn. Planowane prace remontowe w tunelu na linii nr 274 w Trzcińsku mogą spowodować przerwy w ruchu pociągów jeżdżących do i z Jeleniej Góry.

Kontynuacja prac modernizacyjnych na odcinku Opole Główne – Opole Zachodnie i związany z tym ruch jednotorowy nadal będą wpływać na przepustowość linii i ograniczenia w cykliczności kursowania pociągów na trasie Katowice – Wrocław.

Trwające prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 351 sprawią, że wybrane pociągi pomiędzy Poznaniem a Szczecinem pojadą trasą alternatywną przez Rzepin (TLK Uznam) lub Białogard (IC Podhalanin). Przebudowa mostu w Szczecinie wymusi konieczność omijania stacji Szczecin Główny przez część pociągów.

W związku z pracami modernizacyjnymi prowadzonymi na odcinku Poznań Główny – Zbąszynek pociągi IC Stoczniowiec oraz IC Ukiel przez część roku zostaną zastąpione autobusami komunikacji zastępczej na odcinku Poznań Główny – Zielona Góra Główna – Poznań Główny.

Trwające prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 38 spowodują, że pociągi między Olsztynem a Białymstokiem kursować będą przez Szczytno i Pisz, a od maja nie dojadą do Giżycka. Wstrzymane zostanie kursowanie pociągu IC Niegocin, a skład IC Mamry będzie jeździć w skróconej relacji Wrocław – Olsztyn – Wrocław.

Kursujący wyłącznie w niedzielę skład TLK Krasiński relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia – Wrocław Główny po raz ostatni wyjechał na tory 4 grudnia.