Izerska Kolejka Górska będzie nadal obsługiwana przez České dráhy

Izerska Kolejka Górska będzie nadal obsługiwana przez České dráhy

České dráhy podpisały umowę z Krajem Libereckim na obsługę Izerskiej Kolei Górskiej. Nowością będzie dodanie dziewięciu kolejnych pojazdów RegioSpider do istniejącej floty. Kontrakt będzie obowiązywał do 2033 r.

Jest to skomplikowana umowa transportowa, ponieważ na tej linii konieczne jest wykorzystanie specjalnych pojazdów, które poradzą sobie nawet z najbardziej stromą czeską koleją zębatą. W 2011 roku wystawiliśmy Izerską Kolej Górską i dzięki temu kontraktowi uzyskaliśmy piętnastoletnią eksploatację pociągów regionalnych na tej linii. A ponieważ województwo libereckie jest jednym z pierwszych regionów w Republice Czeskiej, które całkowicie odnowiło swój tabor, dzięki nowej umowie chcemy jeszcze bardziej podnieść jakość Izerskiej Kolei Górskiej – mówi Michal Krapinec, prezes Zarząd i dyrektor generalny Kolei Czeskich.

Naszym obowiązkiem jest zapewnienie obsługi ruchu na lata. Ponadto nowa umowa obejmuje również ponadstandardową zmienność kolejności usług przewozowych na przestrzeni lat, kiedy będziemy mogli zamówić więcej lub wręcz przeciwnie, zmniejszyć liczbę pociągów, pojazdów, obsługi personelu i pasażerów na stacjach – powiedział Martin Půta.wojewoda liberecki.

Wojewoda dodał, że samorząd planuje w przyszłości wydłużyć linię w kierunku Mladá Boleslav i Görlitz.

Mocno wierzę też w ofertę innych możliwości dojazdów do pracy czy w celach turystycznych – dodał Půta.

Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego zaznaczył, że do obecnych piętnastu pojazdów RegioSpider szwajcarskiej firmy Stadler dołączy dziewięć nowych pojazdów tego samego typu.

Pociągi te na Izerskiej Kolei Górskiej całkowicie zastąpią jednostki RegioNova, które od grudniowej zmiany rozkładu w 2026 roku przestaną kursować na linii do Josefova Dol, Černous i Jindřichovice pod Smrkek. Dzięki nowym wagonom RegioSpider będziemy również być w stanie wzmocnić mniej ruchliwe połączenia, a tym samym zaoferować pasażerom wygodniejsze połączenia – podkreślił Ješeta.

W zakresie odpraw przewidujemy utrzymanie wszystkich kas biletowych na dworcach. Większość pociągów będzie obsługiwana przez konduktora. Utrzymana zostanie również samoobsługowa sprzedaż biletów uzupełniona przez audytorów. W pociągu pojawi się też biletomat z łatwiejszą obsługą i możliwością płatności gotówkowej i bezgotówkowej – dodaje Jan Sviták, ustawowy wiceprezes Departamentu Transportu.

Obecne pojazdy, które zostały wykonane na zamówienie i zmodyfikowane dla Kraju Libereckiego, właśnie na potrzeby kolejki zębatej, zostały dostarczone przez producenta w 2011 roku. Obecnie są one mniej więcej w połowie okresu eksploatacji. Dziś jest ich piętnaście i obsługują one również region Frýdlant. Wszystkie zostaną teraz przeniesione do Tanwaldska i rozmieszczone preferencyjnie na linii zębatej, dla której zostały stworzone. Wysoka wydajność tych pociągów umożliwi szybszą podróż dzięki napędowi na wszystkie koła. Zapewnia to również większą niezawodność operacyjną w lokalnych pagórkowatych terenach w miesiącach zimowych. Pasażerowie mogą cieszyć się spokojniejszą jazdą dzięki dwóm obrotowym wózkom. Frýdlantsko będzie wtedy obsługiwane przez dziewięć nowych samochodów, które České dráhy zakupią dla regionu libereckiego. Wzrost liczby samochodów zwiększy również przepustowość najbardziej ruchliwych połączeń.

W ramach umowy, praca przewozowa wynosi prawie 2 miliony pociągokilometrów rocznie, a średnia cena za kilometr to 234,77 CZK. Kontrakt jest w tzw. trybie brutto, gdzie ryzyko i wysokość wpływów ponosi region. Ten ostatni płaci również przewoźnikowi koszt własny powiększony o rozsądny zysk. Nowa umowa jest bezpośrednią kontynuacją dotychczasowej umowy.

Dziewięć zupełnie nowych jednostek RegioSpider zaoferuje pasażerom system informacji audiowizualnej, łącze internetowe Wi-Fi oraz gniazdka do ładowania drobnej elektroniki. Pociągi będą pozbawione barier, co ułatwi podróżowanie pociągami nie tylko osobom na wózkach inwalidzkich, ale także pasażerom z wózkami dziecięcymi i rowerzystom.