Estoński Elron zamówił kolejne 10 pociągów od Grupy Škoda

Estoński Elron zamówił kolejne 10 pociągów od Grupy Škoda

Estoński przewoźnik kolejowy Eesti Liinirongid (Elron) zdecydował się skorzystać z opcji dostaw nowoczesnych jednostek elektrycznych i zamówił od Grupy Škoda 10 kolejnych pociągów. Pierwsza jednostka elektryczna z tego zamówienia, które liczy obecnie 16 pojazdów, jest już w produkcji.

Produkcja odbywa się w zakładzie produkcyjnym Grupy Škoda w Ostrawie. Nowoczesne pociągi będą m.in.:  obsługiwać nowo zelektryfikowany odcinek kolejowy między Tallinem a Tartu. Kontrakt z Elron jest wart prawie 147 mln euro.

Nasze jednopokładowe jednostki elektryczne bardzo dobrze sprawdziły się w transporcie regionalnym w Czechach i na Słowacji, gdzie cieszą się dużą popularnością i spełniają najwyższe standardy nowoczesnego i bezpiecznego transportu. Pierwsze sztuki zostały już dostarczone na Łotwę, która ma podobne specyfikacje jak Estonia. Dzięki temu doświadczeniu mogliśmy zaoferować firmie Elron unikalne rozwiązanie „szyte na miarę”. Zaufanie klienta do naszych produktów jest dla nas największą nagrodą, dlatego cieszymy się, że klient zdecydował się skorzystać z całego zamówienia i że nowoczesne pociągi Škoda będą kursować w Estonii przez kolejne dziesięciolecia – powiedział Zdeněk Sváta, prezes Regionu Środkowo-Wschodniego w Škoda Group.

Elron obsłużył łącznie 7,1 miliona pasażerów w 2022 roku. Zapotrzebowanie na nowe pociągi jest duże, dlatego latem zeszłego roku rząd estoński zatwierdził zamówienie na dziesięć kolejnych pociągów. Dzięki tej decyzji flota pociągów Elron zostanie znacznie powiększona o ponad 40%, co pozwoli na znaczną poprawę usług pasażerskich oraz wzmocnienie usług i rozkładów jazdy – dodał  Lauri Betlem, prezes zarządu Elron.

Jednostki elektryczne szerokotorowe dla Estonii

Nowe pociągi kładą duży nacisk na komfort pasażerów. Posiadają niskopodłogowe wejście, miejsce na dwa wózki inwalidzkie i cztery wózki spacerowe. Część siedzeń jest demontowalna, dzięki czemu można dostosować pociąg do aktualnej sytuacji – latem będzie więcej miejsca na rowery, zimą będzie więcej miejsca dla pasażerów. Jest rzeczą oczywistą, że jest klimatyzacja, nowoczesny system informatyczny, WIFI, 230 V i gniazda USB –- powiedział Ivo Gurňák, z Škoda Group, opisując cechy pociągu.

Pociąg jest zbudowany na platformie RegioPanter (pociągi w Czechach i na Słowacji), który został również wykorzystany w projektowaniu pociągów do sąsiedniej Łotwy. Model dla Estonii można porównać do tego najbardziej, ale mimo to pociągi są różne, zgodnie ze specyfikacjami klienta. Estońskie pociągi mają pierwszą klasę, niektóre pociągi mają sekcję gastronomiczną itp.

Produkcja ruszyła

W grudniu rozpoczęto już przygotowania do produkcji surowych konstrukcji dla pierwszego pociągu. Jest już we wstępnej fazie spawania i po kilku tygodniach powinien być gotowy do montażu. Zakończenie dostaw pierwszych sześciu pociągów planowane jest na koniec 2024 roku.