Choć jeszcze wczoraj informowaliśmy, że dwie nowe jednostki ED160 zaczną wozić pasażerów pod koniec października, to kłopoty taborowe zweryfikowały rzeczywistość.
We wtorek, 11 października 2022 r. pojazd ED160-022 obsługiwał połączenie IC Karłowicz, poranny IC 13112 relacji Warszawa Wsch. – Kraków Gł. oraz wieczorem 31112 relacji Kraków Gł. – Warszawa Wsch. Jak się dowiedzieliśmy, skład ten ma obsługiwać tą relację również w środę, 12 października.
Zaznaczmy jednak, że kursów tych nie należy traktować jako rozpoczęcie pełnej eksplantacji nadzorowanej a jedynie ratowanie sytuacji taborowej. Ze względu na niepełne przeszkolenie obsługi, niedostępny dla pasażerów był WARS.
Dodajmy, że skład ED160-021 przebywa w Krakowie, gdzie odbywają się szkolenia drużyn konduktorskich.
Dlaczego PKP Intercity skorzystało z nowego taboru? Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, przewoźnik ma problemy z innymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, szczególnie z pojazdami ED161. Z 20 jednostek, sześć pojazdów jest wyłączonych z eksplantacji, w tym dwa mocno uszkodzone (ED161-016 po kolizji z samochodem ciężarowym oraz ED161-020 po przejechaniu ubytku szyny ).
Sam przewoźnik poinformował , że 12 października 2022 r. z przyczyn technicznych cztery pociągi IC zostaną uruchomione zastępczymi składami wagonowymi:
- IC 6220/1 „Konopnicka” relacji Wrocław Główny – Lublin Główny w zestawieniu: dwa wagony klasy 1, wagon gastronomiczny oraz sześć wagonów klasy 2, w tym wagon przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach.
- IC nr 2100/1,,Czartoryski” relacji Lublin Główny – Łódź Fabryczna w zestawieniu: dwa wagony klasy 1, wagon gastronomiczny oraz sześć wagonów klasy 2, w tym wagon przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach.
- IC nr 18108/9 „Włókniarz” relacji Łódź Fabryczna – Szczecin Główny w zestawieniu: dwa wagony klasy 1, wagon gastronomiczny oraz sześć wagonów klasy 2, w tym wagon przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach.
- IC nr 81109/8 „Włókniarz” relacji Szczecin Główny – Łódź Fabryczna w zestawieniu: dwa wagony klasy 1, wagon gastronomiczny oraz sześć wagonów klasy 2, w tym wagon przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach.
AKTUALIZACJA
Jak poinformowała Agnieszka Serbeńska z zespołu prasowego PKP Intercity, pojazd ED160-022 został jednorazowo dopuszczony do ruchu z pasażerami.
– Skład obsługujący pociąg Karłowicz z przyczyn technicznych nie mógł wyjechać w trasę. Z powodu na ograniczenia w ruchu w węźle krakowskim nie było można podstawić zastępczego składu wagonowego. Zmiana taboru została wprowadzona na 11 i 12 października – dodaje Serbeńska.