Dodatkowe blisko siedem miliardów zł rekompensaty ma otrzymać PKP Intercity. To założenia opublikowanego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym.
Jak podano, środki finansowe zabezpieczone w ramach umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, zawartej między Ministrem Infrastruktury a PKP Intercity S.A. w dniu 31 grudnia 2020 r., zwanej dalej są niewystarczające na lata 2024–2030 w celu realizacji oferty przewozowej.
Optymistyczne prognozy a aktualne realia
W ramach prowadzonych w 2020 r. prac nad obecnie obowiązującą umową ramową opierano się na dostępnych wówczas prognozach makroekonomicznych publikowanych przez Narodowy Bank Polski i Ministerstwo Finansów. W związku z bieżącymi wskaźnikami makroekonomicznymi szacunki z 2020 r. okazały się zbyt optymistyczne i nie odpowiadają aktualnemu zapotrzebowaniu na rekompensatę.
Trudna sytuacja gospodarcza, szok inflacyjny i energetyczny wywołane pandemią i wojną w Ukrainie spowodowały, że dotychczasowa szacowana kwota rekompensaty w ramach umowy ramowej nie pokrywa całkowitego deficytu generowanego przez międzywojewódzkie i międzynarodowe kolejowe przewozy pasażerskie uruchamiane na zasadach publicznego transportu zbiorowego – wyjaśniono.
W ocenie rządu, występuje potrzeba aktualizacji umowy ramowej przez zwiększenie rekompensaty należnej PKP Intercity za realizację kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2024–2030 o kwotę 6 815 268 tys. zł.
Kwota zwiększenia na 2024 r. wynosi 603 mln zł i zostanie uruchomiona z rezerwy celowej budżetu państwa na sfinansowanie zadań sektora kolejowego na podstawie ustaleń między Ministerstwem Infrastruktury i Ministerstwem Finansów – podkreślono.
Rekompensata rośnie do 29 mld zł
Projektowana uchwała przewiduje zwiększenie rekompensaty dla PKP Intercity za realizację kolejowych przewozów pasażerskich na podstawie umowy ramowej z 21 091 224 tys. zł do 29 212 778 tys. zł, co oznacza zwiększenie o 8 121 554 tys. zł. Natomiast wnioskowana kwota dodatkowych środków finansowych na lata 2024–2030 wynosi 6 815 268 tys. zł przy założeniu, że dodatkowe środki na 2024 r. w wysokości 603 mln zł zostaną wypłacone z rezerwy celowej budżetu państwa zgodnie z ustaleniami między Ministerstwem Infrastruktury i Ministerstwem Finansów.
Zaznaczono, że zwiększenie dofinansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2024–2030 pozwoli na utrzymanie oraz poprawę dostępności komunikacyjnej regionów przez zapewnienie i rozwój siatki dalekobieżnych połączeń kolejowych łączących wszystkie regiony kraju, jak również minimalizację wykluczenia komunikacyjnego w transporcie kolejowym.
Przewidziany w projektowanej uchwale Aneks nr 2 do umowy ramowej, w ramach którego zaplanowane zostało zwiększenie rekompensaty, będzie gwarantował pasażerom stabilność oferty przewozowej w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz poprawę jakości usług przewozowych wykonywanych nowym i zmodernizowanym taborem kolejowym (dodatkowe środki gwarantują realizację projektów inwestycyjnych) – czytamy na stronie KPRM.
Planowany termin przyjęcia projektu przez rade ministrów to IV kwartał 2023 r.
Zarząd o sytuacji finansowej
Plany rekompensaty i jej wielkości są o tyle ciekawe, że w ostatnich tygodniach zarząd PKP Intercity informował o znakomitych wynikach finansowych.
W latach 2016 – 2022 nasza spółka wypracowywała łącznie 575 mln zł zysku z uwzględnieniem tego trudnego roku 2020 r. i tej dużej straty spowodowanej pandemią COVID-19 . Nawet z tą stratą w przeciągu tych kilku lat udało się nam wypracować taki zysk – powiedział podczas ostatniego spotkania z dziennikarzami Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity.
Przedstawiciel przewoźnika podkreślił, że aktualnie spółka znajduje się w znakomitej sytuacji finansowej.