Dobiega końca przebudowa stacji w Kartuzach

Dobiega końca przebudowa stacji w Kartuzach

Stacja Kartuzy zmienia się dla podróżnych. Gotowe są konstrukcje dwóch przebudowanych peronów. Powstał nowy układ torowy, który wraz z wybudowaną nową łącznicą zapewni sprawne podróże pociągiem w kierunku Trójmiasta. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują prace za kwotę 180 mln zł netto.

Modernizowana stacja Kartuzy zachęci do podróżowania koleją. Gotowe są konstrukcje obu przebudowanych peronów, na których prowadzone są prace wykończeniowe. Z wyższych konstrukcji łatwiej będzie można wsiąść do pociągów. Perony zapewnią oczekiwany przez podróżnych komfort obsługi. Będą wiaty, ławki, nowe oznakowanie pomagające w orientacji na stacji oraz gabloty informacyjne. Nowe oświetlenie LED zapewni dobrą widoczność także po zmroku. Ułatwieniem w dostępie do kolei dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie na perony. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstały ścieżki naprowadzające. Dla miłośników dwóch kółek zamontowane będą stojaki rowerowe. Podróżni skorzystają z nowej infrastruktury w listopadzie br.

Polska kolej zmienia się nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach. Inwestycje, takie jak ta w Kartuzach, zachęcają podróżnych do wyboru kolei w codziennych podróżach do pracy czy szkoły. Coraz atrakcyjniejszy czas dojazdu do większych aglomeracji oraz wygodniejszy dostęp do pociągów sprawiają, że coraz więcej osób wybiera ten rodzaj transportu, najbardziej ekologicznego, bezpiecznego i przewidywalnego – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Również w listopadzie br. uruchomiona zostanie nowa mijanka w Dzierżążnie. Poprawi ona przepustowość na trasie z Kartuz do Gdańska. W Dzierżążnie podróżni korzystają już z nowego peronu wyspowego.

Kończą się prace na nowym, 3-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 214 Somonino – Kartuzy. Łącznica umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży. Wykonawca kontynuuje prace związane z podbiciem i profilowaniem toru oraz prace okołotorowe. W sierpniu pozytywne próby obciążeniowe przeszły nowo wybudowane wiadukty kolejowe nad drogami wojewódzkimi nr 224 i 211 w Kartuzach.

Realizowane zadanie na linii z Kartuz do Glincza wraz z tzw. bajpasem kartuskim w kierunku Gdańska to przykład inwestycji, która zwiększy atrakcyjność kolei w ruchu regionalnym. Zadanie jest istotną częścią większego projektu modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Dzięki realizacji zadania linia nr 201 stanie się dostępniejsza dla podróżnych, a portowi w Gdyni umożliwi odprawę większej ilości towarów przewiezionych koleją – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Koszt prac w ramach zadania pn. „Prace na odcinku Glincz – Kartuzy” to blisko 180 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót planowane jest w marcu 2024 r. Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia, do której linia nr 229 odc. Glincz – Kartuzy jest linią styczną, poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Przewoźnicy będą mogli przygotować lepszą ofertę połączeń dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Będzie lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu, a dobudowa torów oraz elektryfikacja poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja poprawi warunki przewozu towarów do portu w Gdyni, zwiększy jego potencjał, co przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu.

Realizacja prac budowlanych na linii nr 201 zaplanowana jest na lata 2024-2028. Na liniach stycznych – na tzw. bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy – prace rozpoczęły się w 2021 r.

Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.