Czy Pesa straci kontakt na dostawę 20 pojazdów do Rumunii ?

Czy Pesa straci kontakt na dostawę 20 pojazdów do Rumunii ?

Sąd Apelacyjny w Bukareszcie nakazał Urzędowi ds. reformy kolejnictwa w Rumunii (ARF) ponowną ocenę oferty złożonej przez Pesę Bydgoszcz w przetargu na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasy Inter-Regio.

We wrześniu 2023 r., po zakończeniu oceny ofert technicznych, finansowych oraz dokumentów kwalifikacyjnych dwóch producentów taboru kolejowego, Komisja przetargowa Urzędu ds. Reformy Kolejnictwa formalnie wyznaczyła Pesa Bydgoszcz jako zwycięzcę przetargu na zakup nowego taboru.

Umowa na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych klasu Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania, finansowanego z rumuńskiego funduszu KPO, został podpisana 19 grudnia 2023 r.

Z takim werdyktem nie mógł pogodzić się Alstom, który jeszcze przed podpisanie umowy złożył do Sąd Apelacyjny w Bukareszcie skargę na wybór zwycięzcy przetargu.

Kilka dni temu Sąd Apelacyjny w Bukareszcie  wydał w tej sprawie wyrok i nakazał zamawiającemu czyli Urząd Ds. Reformy Kolejnictwa w Rumunii dokonanie ponownej oceny oferty złożonej przez Pesa Bydgoszcz. Sąd przychylił się do części argumentów, które w skardze zawarł Alstom.

Na ten moment nie jest jasne, jakie kroki należy podjąć, ale najprawdopodobniej na tej sytuacji straci Rumunia, a nie dwaj producenci.

To zdanie, które mówi, że niektóre rzeczy muszą zostać ponownie ocenione, a kiedy zobaczymy ostateczną decyzję, przejdziemy do ponownej oceny.  Decyzja ta w oczywisty sposób opóźnia dostawę pociągów. Po raz pierwszy spotykamy się z taką sytuacją, także w całej służbie. Moi koledzy z działu prawnego analizują implikacje, na razie czekam na motywację Sądu i zobaczymy, co tam postanowiono – powiedział Stefan Roseanu, prezes ARF, cytowany przez Club Feroviar.

Przypomnijmy, że w ramach umowy Pesa wyprodukuje dla Kolei Rumuńskich 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie, umożliwiające bezbarierową obsługę peronów 550 mm, zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system bezpieczeństwa PZB 90.

Dodajmy, że bydgoski producent pod koniec stycznia podpisał w Rumunii kontrakt na dostawę 62 elektrycznych zespołów trakcyjnych.