České dráhy zamówiły w Pesie dodatkowe 30 pojazdów RegioFox

České dráhy zamówiły w Pesie dodatkowe 30 pojazdów RegioFox

Koleje Czeskie w ramach umowy ramowej zamówiły dodatkowe 30 jednostek RegioFox. Dotychczas czeski przewoźnik zamówił od Pesy Bydgoszcz łącznie 106 pojazdów. Mieszkańcy Środkowych Czech będą mogli cieszyć się kolejnymi składami, z których większość trafi właśnie do tego regionu.

Kontynuujemy odnawianie lokalnych i regionalnych pociągów pospiesznych na liniach niezelektryfikowanych. Już po raz czwarty korzystamy z umowy ramowej z polską firmą Pesa Bydgoszcz na maksymalnie 160 jednostek spalinowych RegioFox i zamówiliśmy kolejne 30 pociągów. Ich liczba na naszych torach sięgnie łącznie 106 sztuk. Zastąpimy inne przestarzałe pojazdy, które nie zapewniają już wystarczającego komfortu, a pasażerom zaoferujemy większy komfort i więcej usług, których potrzebują – powiedział Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

Poważnie podchodzimy do hasła, że chcemy nowoczesnego transportu publicznego dla mieszkańców Kraju Środkowoczeskiego. Dlatego nadal inwestujemy w odnowienie naszego taboru na kolei środkowoczeskiej i zdecydowaliśmy się w ramach naszego zamówienia z przewoźnikiem Koleje Czeskie preferować nowoczesne, pozbawione barier i klimatyzowane pociągi, mimo że kosztują one więcej niż stare, używane pociągi. W ciągu około trzech lat chcemy wymienić stare wagony na liniach kraju środkowoczeskiego na nowoczesne jednostki, które zaoferują Czechom Środkowym wysokiej jakości transport na miarę XXI wieku. Przypomnę tylko, że niektóre wagony serii 21 mają nawet pięćdziesiąt lat  – dodał Petr Borecký, radny ds. transportu publicznego kraju środkowoczeskiego.

Zamówienie dodatkowych pojazdów w ramach umowy ramowej jest potwierdzeniem wysokiej jakości naszego najnowszego układu silnikowego PESA 847 RegioFox. Najważniejsze dla władz regionalnych, a także dla Kolei Czeskich i PESA jest zadowolenie pasażerów, którzy będą podróżować komfortowymi, bezpiecznymi i przyjaznymi dla środowiska pociągami. Jeszcze raz dziękuję ČD za zaufanie i jestem przekonany, że nasza dobra współpraca będzie się rozwijać w przyszłości – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy Bydgoszcz.

Pasażerowie mogą spodziewać się 28 nowych jednostek, zwłaszcza w zachodniej części kraju środkowoczeskiego. Od 2026 roku planowane jest ich eksploatowanie na przykład na liniach Rakovník – Kladno – Kralupy nad Wełtawą, Kralupy nad Wełtawą do Slaný i Velvary, Beroun i Zdice do Příbram i Březnice lub Zadní Třebáň do Lochovic oraz na kilku innych trasach, zwłaszcza w regionie Rakovník. Lokalizacja pozostałych dwóch RegioFoxów nie została jeszcze ustalona.

„Nowe „lisy” zastąpią głównie jednostki RegioNova, a częściowo także lokomotywy 810 i 809. Dzięki zamówieniu nowych pociągów przez Kraj Środkowoczeski rozszerzymy podróże bez barier na inne linie w regionie i zaoferujemy klientom znacznie wyższy komfort podróży. Na przykład RegioFoxy wyposażone są w pokładowe Wi-Fi, posiadają złącza USB i gniazdka 230 V do zasilania elektroniki podróżnej, niektóre fotele posiadają stoliki, na których można postawić np. laptopa, a wnętrze zestawów jest klimatyzowane. Ponadto pociąg z wysokiej jakości zawieszeniem wózka oferuje znacznie spokojniejszą i bardziej komfortową jazdę niż przestarzałe wagony” – mówi Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego ČD ds. transportu pasażerskiego.

Wartość zamówienia kolejnych 30 jednostek RegioFox wynosi ponad 3 miliardy koron. W ten sposób ČD zamówiła w PESA Bydgoszcz łącznie 106 nowoczesnych spalinowych zespołów trakcyjnych za ponad 10 mld koron.

ČD, we współpracy z krajem środkowoczeskim, zaoferuje nowoczesne pociągi bez barier również we wschodniej i południowej części regionu. Tam pojadą sprawdzone i komfortowe wagony RegioShuttle RS 1, oznaczone przez Koleje Czeskie jako RegioSpider, zakupione od niemieckich przewoźników. Łącznie 34 z nich wyjadą na tory Kraju Środkowoczeskiego. Pierwszy z nich zostanie oddany do użytku w drugiej połowie 2024 roku.