Budimex wybuduje nowy most kolejowy nad Regalicą

Budimex wybuduje nowy most kolejowy nad Regalicą

Budimex podpisał z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie umowę na przebudowę mostu kolejowego nad rzeką Regalica w Szczecinie. Nowy most zapewni większą swobodę żeglugi śródlądowej. Zwiększy się także przepustowość linii kolejowej nr 273. Wartość prac wynosi 282 mln złotych netto. Budimex ma na zrealizowanie prac 25 miesięcy. Inwestycja prowadzona jest w formule „buduj”. Finansowana jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu Państwa.

Umowa została podpisana na statku w bezpośrednim sąsiedztwie starego mostu.

– Dziś odbywa się niezwykle ważne wydarzenie, na które czekaliśmy blisko 30 lat. Ta inwestycja zwiększa bezpieczeństwo powodziowe oraz otwiera dostęp do żeglugi śródlądowej dla Szczecina. Stary most utrudniał akcje lodołamania i uniemożliwiał żeglugę na Odrze. Dzięki modernizacji zapewnimy mieszkańcom skuteczniejszą ochronę przeciwpowodziową w okresie zimowym, a także zyskamy pierwszy w pełni sprawny tor żeglugowy łączący Morze Bałtyckie z Morzem Północnym – powiedział Wiceminister Gróbarczyk.

– Most w Podjuchach jest symbolem. Wszyscy walczyliśmy o to, żeby podnieść ten obiekt. Można powiedzieć, że wzięliśmy sprawy w swoje ręce. To kluczowa inwestycja dla ochrony przeciwpowodziowej Szczecina o wartości blisko 350 mln zł! – podkreślił prezes Daca.

– To bardzo ważna inwestycja dla naszej firmy, łącząca zakres mostowy i kolejowy, ale jednocześnie służący żegludze śródlądowej – mówił podczas podpisywania umowy Artur Popko prezes Budimex SA.  Bardzo dziękujemy za wybór naszej oferty. Kontrakt, tak jak większość realizowanych przez nas budów będzie prowadzona tak, aby wykonać ją w terminie kontraktowym – mówił prezes Budimeksu.

W ramach inwestycji częściowo rozebrany zostanie stary oraz wybudowany będzie nowy most na Regalicy, przebudowana zostanie stacja Szczecin Podjuchy, a także rozebrana stara infrastruktura kolejowa. Prace obejmą m.in.: rozbiórkę trzech stałych przęseł istniejącego mostu kolejowego, wraz z podporami oraz budowę nowego mostu kolejowego. Dodatkowo zaplanowana jest budowa wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Szklanej, murów oporowych na dojazdach do mostu kolejowego na prawym brzegu Regalicy, przejścia podziemnego wraz z prowadzącymi do niego schodami oraz windami.

Dotychczasowa nastawnia zostanie rozebrana, a w jej miejscu powstanie nowy budynek. Istotnym elementem jest też przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, co ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo. Zmieni się również otaczająca infrastruktura m.in. oświetleniowa, drogowa, czy wodociągowa.