Bliżej budowy peronów na przystanku Łódź Polesie

Bliżej budowy peronów na przystanku Łódź Polesie

Na przystanku Łódź Polesie, jednym z trzech budowanych w tunelu podziemnej linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej do stacji Żabieniec i Kaliska, rozpoczęły się prace na najniższym poziomie.

Przystanek Łódź Polesie budowany jest przy zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego, na odcinku dwutorowego tunelu, od komory rozgałęźnej przy ul. Drewnowskiej/Stolarskiej do Dworca Fabrycznego.

Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny -1;  zaplecze techniczne -2. Na poziomie -3, około  24 m poniżej ulicy będą perony. Dogodny dostęp do peronów zapewnią windy i schody ruchome.

Na przystanku Łódź Polesie wykonano ściany szczelinowe sięgające 30 m głębokości. To zewnętrzny korpus przystanku. Gotowe są stropy na poziomie 0 i -1. Powstaje strop na kondygnacji -2. Wykonawca zaczął wydobywanie gruntu z poziomu -3. W kolejnych etapach budowana będzie konstrukcja poziomu -3 i płyta denna przystanku.

W tunelu powstają przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Koziny.

Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) przebudowywane są ściany szczelinowe między ulicami: Zachodnią i Wólczańską. Wykonawca przekłada podziemne instalacje elektryczne i teletechniczne. Na maj zaplanowano rozpoczęcie wykopów między ścianami szczelinowymi. Na czas prac, po przygotowaniu i ustaleniu z miastem, wprowadzono tymczasową organizację ruchu drogowego. Zgodnie z wymogami prowadzone są inne działania. Na terenie dawnej synagogi pracują archeolodzy.

Na przystanku Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej) powstają wewnętrzne ściany szczelinowe. Budowana jest płyta stropowa poziomu -1. Następnie powstaną kolejne elementy przystanku tj. płyta pośrednia i denna.

Aby zapewnić sprawne drążenie tuneli przy ul. Skarpowej i ul. Żniwnej budowane są komory (demontażowa i startowa) dla TBM Faustyny.

Tunel łączy Polskę

Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Prace budowlane zakończą się w 2023 roku. Kolejny rok potrwa wyposażanie tuneli w konieczne systemy oraz testy wszystkich urządzeń.

Tunel będzie dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie. Więcej informacji o projekcie http://tunel-laczypolske.pl/.