„Babcia” wróciła do obsługi połączeń Kolei Mazowieckich

„Babcia” wróciła do obsługi połączeń Kolei Mazowieckich

iEN57-038 „Babcia” w nowym ale jednak historycznej malowaniu wróciła do obsługi pociągów Kolei Mazowieckich. Odmieniona jednostka realizowała dzisiaj połączenia na trasie Tłuszcz – Ostrołęka – Tłuszcz.

Dziś, 25 stycznia był pierwszym dniem podczas którego najstarszy czynny EZT w Polsce wrócił na szlaki. W ostatnim czasie „mazowiecki rarytas” przechodził zmianę malatury orz naprawę P4 typu 5B i 6B.

Zakres usług malowania obejmował wykonanie malatury ścian zewnętrznych, w tym drzwi bocznych i międzywagonowych (obustronnie), kieszeni drzwiowych, ram okiennych, poręczy, dachu, podwozia wraz z urządzeniami i instalacjami zamontowanymi pod pojazdem, schodków wejściowych.

Ponadto w zakres usługi malowania składu wchodziło wykonanie powłoki lakierniczej „antygraffiti” na ścianach zewnętrznych pudła pojazdu.

EN57-038 swoją kolejową karierę rozpoczęła 9 maja 1963 r. a na mazowieckie tory trafiła w 2003 r.

„Babcia” przeszła w przeszłości kilka liftingów, a dokładnie 2 naprawy w poziomie utrzymania P5 (naprawy główne z modernizacją – pierwszą w 1974 r., drugą w 1991 r., obie w ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A.) oraz naprawy średnie (obecnie nie istnieje taki poziom utrzymania) i naprawy w poziomie utrzymania P4 (rewizyjne).

Jednostrka ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 – system Oerlikon. U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją zastał zastąpiony systemem Oerlikon.