138 mln zł na modernizację szerokotorowej linii na Podlasiu

138 mln zł na modernizację szerokotorowej linii na Podlasiu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 138 mln zł netto na Podlasiu remontują szerokotorową linię kolejową od granicy z Białorusią do stacji Zabłotczyzna. Przebudowywano 20 km toru. Prace obejmują mosty i stację Siemianówka. Inwestycja z udziałem środków UE poprawi konkurencyjność kolei w transporcie ładunków i wesprze rozwój gospodarczy regionu.

Remont linii szerokotorowej na odcinku granica państwa – Zabłotczyzna (nr 59) oraz na przejściu granicznym Siemianówka – Swisłocz to bardzo ważna inwestycja dla usprawnienia przewozów towarowych pomiędzy Polską i Białorusią, a także pomiędzy wschodem i zachodem Europy. Dzięki inwestycji przeładunek towarów przez wschodnią granicę będzie szybszy i sprawniejszy. Wzrośnie przewóz ładunków.

W efekcie inwestycji poprawi się przepustowość szerokotorowej trasy – po torach będzie mogło kursować więcej pociągów z prędkością do 60 km/h. Stacje w Siemianówce, Mikłaszewie i Zabłotczyźnie będą mogły przyjmować i obsługiwać cięższe i dłuższe pociągi do 245 kN/oś i do 1050 m.

Wzrośnie atrakcyjność i konkurencyjność transportu towarowego względem drogowego. Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i więcej korzyści dla środowiska. Zyska gospodarka regionu i zwiększy się rola Podlasia na mapie transportowej państwa. Więcej pociągów z towarami zza wschodniej granicy to także więcej klientów punktów przeładunkowych na terenie województwa.

Prace na torach i mostach

Od przejścia granicznego Siemianówka-Świsłocz do miejscowości Zabłotczyzna zostało już wymienionych 20 km torów. Nowe szyny, łączone w technologii bezstykowej, zapewniają mniejszy poziom hałasu. Wyremontowano 5 z 13 obiektów inżynieryjnych – mostów i przepustów. W ramach prac remontowany jest 76 metrowy most na Zalewie Siemianowskim. Wzmocnione obiekty zapewnią bezpieczny przejazd ciężkich składów towarowych.

Na stacji w Siemianówce wymieniane są tory i rozjazdy. Remont nastawni zapewni lepsze warunki pracy. Będą nowoczesne urządzenia sterowania ruchem, co zwiększy poziom bezpieczeństwa i umożliwi obsługę większej liczby pociągów. Bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego zapewni także przebudowa 13 przejazdów drogowo-kolejowych.

Inwestycja na linii towarowej szerokotorowej prowadzona jest w ramach dwóch projektów:

  • „Rewitalizacja linii kolejowej nr 59 na odcinku granica państwa – Chryzanów (s)” o wartości 69,2 mln zł netto, współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego i Funduszu Kolejowego.
  • „Prace inwestycyjne na przejściu granicznym Siemianówka-Swisłocz” o wartości 68,8 mln zł netto, finansowanego w całości z budżetu państwa (wchodzącego w zakres szerszego projektu pn. „Poprawa stanu technicznego infrastruktury kolejowej w rejonach przejść granicznych, w tym toru szerokiego”). Zakończenie wszystkich prac planuje się na IV kwartał 2022 r.

Prace na odcinku granica państwa – Chryzanów (linia 59) to niejedyne inwestycje PLK w międzynarodowy transport kolejowy na terenie województwa podlaskiego i we wschodniej Polsce. Modernizacja obejmie również linię szerokotorową w okolicach Sokółki i przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej (linia nr 57). Prowadzone są prace projektowe i przygotowawcze. W efekcie inwestycji między innymi przywrócony zostanie ruch towarowy na nieczynnym od prawie 30 lat odcinku Sokółka – Gieniusze. Poprawa jakości przewozu towarów koleją to jeden z celów Krajowego Programu Kolejowego.