4 mln zł zysku netto Kolei Dolnośląskich za 2023 r.

4 mln zł zysku netto Kolei Dolnośląskich za 2023 r.

W 2023 roku Koleje Dolnośląskie osiągnęły przychody ze sprzedaży netto wyższe o 55 mln zł niż rok wcześniej, natomiast koszty działalności operacyjnej wzrosły o blisko 100 mln zł w porównaniu z 2022 r.

W 2023 roku pociągami dolnośląskiego przewoźnika podróżowało 19 mln osób, co daje 106,17% realizacji rocznego planu liczby podróżnych.

Dane ekonomiczno-finansowe

Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 222 678 608,89 zł netto (w tym 554 509,50 zł netto z usług komercyjnych), co stanowi wynik lepszy o ponad 33,04% niż w roku 2022 i najlepszy od początku działalności spółki. Na przychody złożyły się sprzedaż biletów (172 001 669,34 zł) oraz dotacje przedmiotowe z tytułu ulg ustawowych (44 648 873,13 zł).

W 2023 roku spółka poniosła koszty w łącznej wysokości 476 454 630,95 zł, w tym koszty działalności operacyjnej w kwocie 434 591 832,45 zł. Pozycję o najwyższej wartości stanowiły wynagrodzenia w wysokości 120 595 094,57 zł.

Koszty poniesione w 2023 roku są związane z kontynuacją procesu organizowania i rozwoju Spółki oraz prowadzeniem działalności przewozowej – tłumaczy zarząd KD.

W 2023 roku Koleje Dolnośląskie uzyskały przychody ze sprzedaży niepokrywające poniesionych kosztów działalności operacyjnej, w wyniku czego odnotowano stratę ze sprzedaży w wysokości 211 913 223,56 zł. Po uwzględnieniu rekompensaty za realizację usług publicznych (228 928 832,23 zł) i pozostałych przychodów oraz kosztów operacyjnych, zysk z działalności operacyjnej wyniósł 31 347 206,27 zł. Po uwzględnieniu przychodów i kosztów finansowych, zysk brutto za 2023 rok wyniósł 5 613 828,79 zł. Po uwzględnieniu podatku dochodowego od osób prawnych, zysk netto za 2023 rok wyniósł 4 092 186,79 zł, z czego 1 149 872 zł dotyczy podatku dochodowego bieżącego, 8 850 zł skorygowanego podatku za 2021 r., a 362 920 zł dotyczy podatku odroczonego.

Jest on konsekwencją zaistniałych przejściowych różnic między wykazaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową – wyjaśnia spółka.

Sytuacja kadrowo-płacowa

W roku 2023 podstawowym zadaniem polityki kadrowej w spółce było pozyskiwanie i kształtowanie profesjonalnej kadry do realizacji przewozów kolejowych oraz utrzymania taboru. Według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. zatrudnienie w Kolejach Dolnośląskich wynosiło 1103 osoby wraz z zarządem. Najwięcej, 351 pracowników, zatrudnionych było w Zespole Drużyn Konduktorskich. W Zespole Maszynistów zatrudnionych było 321 osób.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w 2023 r. wyniosło 8 972,00 zł w przeliczeniu na jeden etat. Aby dostosować obsadę kadrową do obowiązującej struktury organizacyjnej, dokonano zmian w zatrudnieniu: przyjęto 231 pracowników, a zwolniono 97 osób.

Tabor

Na dzień 31 grudnia 2023 r. Koleje Dolnośląskie dysponowały łącznie 82 pojazdami kolejowymi z napędem (wyłączając 2 autobusy szynowe SA109 znajdujące się w naprawie P5). Wśród nich znajdowały się 24 pojazdy spalinowe (SA106, SA132, SA134, SA135, SA139), 6 dwutrakcyjnych oraz 48 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (31WE, 36WEa, 45WE, 48WEc). W 2023 r. dolnośląski przewoźnik korzystał również z pięciu EN57 w różnej konfiguracji.

Kierunki rozwoju

Jak czytamy w sprawozdaniu zarządu, spółka planuje zwiększanie liczby obsługiwanych połączeń w oparciu o uruchomienie pociągów w nowych relacjach z wykorzystaniem odcinków linii rewitalizowanych przez zarządców infrastruktury PKP PLK i DSDiK, sukcesywne przejmowanie pracy od przewoźnika Polregio oraz zwiększanie liczby połączeń na odcinkach o najwyższej frekwencji, w tym o charakterze aglomeracyjnym.

W ciągu najbliższych lat planowane jest uruchomienie połączeń na odcinkach:

  • Jelenia Góra – Karpacz
  • Kobierzyce – Piława Górna
  • Bojanowo – Góra Śl.
  • Legnica – Złotoryja