Znikoma konkurencja dla wakacyjnych połączeń PKP Intercity

Znikoma konkurencja dla wakacyjnych połączeń PKP Intercity

W sobotę, 24 czerwca na kolejowe szlaki wyjechały pierwsze tegoroczne połączenia wakacyjne. Koleje Dolnośląskie uruchomiły „KD Nadmorski Premium” z Wrocławia do Świnoujścia, a Koleje Mazowieckie po raz kolejny pojechały „Słonecznym” do Ustki oraz „Słonecznym-BIS” do Gdyni. Połączeń konkurencyjnych wobec pociągów PKP Intercity mogłoby być o wiele więcej. Dlaczego tak się nie stało?

Arriva

Przypomnijmy, że w połowie marca 2022 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał Arriva otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasach krajowych Bydgoszcz Główna – Hel – Bydgoszcz Główna oraz Hel – Władysławowo – Hel na okres od 25 czerwca 2022 r. do 31 sierpnia 2026 r.

Pomimo zgody przewoźnik w 2022 r. nie zdecydował się na uruchomienie wakacyjnych połączeń z Bydgoszczy do Władysławowa, Jastarni, Juraty i Helu. Tłumaczył to wówczas obostrzeniami pandemicznymi.

W tym roku także próżno szukać połączeń Arriva z Bydgoszczy na Hel. Zapytaliśmy przewoźnika o połączenie. Niestety, odpowiedź nie jest optymistyczna dla podróżnych zainteresowanych tą trasą.

W grudniu 2022 r. Arriva uruchomiła połączenia regionalne w ramach ośmioletniego kontraktu na pasażerskie przewozy kolejowe w województwie kujawsko – pomorskim, którego przygotowanie i realizacja wymagało ogromnego zaangażowania. Dla zorganizowania i realizacji połączenia na Hel potrzebne jest równie pracochłonne planowanie (zabezpieczenie obsługi oraz taboru kolejowego) oraz zaangażowanie różnych podmiotów. Intensywność działań potrzebnych do opracowania i uruchomienia kontraktu ośmioletniego, nie pozwoliły nam na przygotowanie połączeń na Hel – poinformował Dawid Marciniak, rzecznik prasowy Arriva.

Przypomnijmy, że z zgodnie z wnioskiem, skład z Bydgoszczy Gł. miał odjeżdżać o 7:21 a do stacji Hel przyjechać o 10:59. Następnie pojazdy przewoźnika miały zrealizować dwie pary połączeń do Władysławowa. Powrotny pociąg do Bydgoszczy miał wyruszyć o 17:54 a dojechać do stacji końcowej o 21:46.

Koleje Dolnośląskie

Na przełomie 2021/2022 r. dolnośląski przewoźnik otrzymał zgodę na uruchomienie połączeń z Wrocławia do Świnoujścia oraz z Głogowa do Zakopanego.

Pierwsze z wymienionych połączeń udało się uruchomić 24 czerwca, a premierowy przejazd cieszył się dużym zainteresowaniem. W najbliższy weekend (1-2 lipca) z Wrocławia wyjedzie Elf 2 w podwójnym składzie.

Gorzej sprawa wygląda z drugim połączeniem. Przewoźnikowi już w ferie zimowe nie udało się uruchomić połączenia do Zakopanego. Wówczas zaproponowany przez przewoźnika rozkład jazdy nie został zaakceptowany przez PKP PLK ze względu na brak przepustowości na odcinku Kraków – Zakopane.

Podobnie było z połączeniem wakacyjnym.

Przy aktualnym obłożeniu na linii kolejowej do Zakopanego, naszym konstruktorom nie udało się zaprojektować pociągu w sposób, który byłby zgodny z oczekiwaniami naszych pasażerów. Widzimy chociażby na połączeniu do Świnoujścia, że wczesna pora wyjazdu w sobotę oraz popołudniowy powrót w niedzielę spotkał się z aprobatą podróżnych – poinformował Andrzej Padniewski z biura prasowego Kolei Dolnośląskich.

Polregio

Pod koniec 2020 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał Polregio otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na 8 trasach.

Na trasie Białystok – Zielona Góra- Białystok spółka może uruchomić po pół pary pociągów w piątki, soboty, niedziele oraz poniedziałki. Na trasie Gdynia Gł. – Wrocław Gł. – Gdynia Gł., Polregio wnioskowało o uruchomienie pół pary pociągów w piątki i poniedziałki oraz o jednej parze pociągów w soboty i niedziele. Na trasach Gdynia Gł.- Poznań Gł.,  Olsztyn Gł. – Kołobrzeg , Wrocław Gł. – Kołobrzeg oraz Wrocław Gł. – Świnoujście przewoźnik może uruchomić po pół pary pociągów superREGIO w soboty i niedziele. W relacji Gdańsk Gł. – Kołobrzeg spółka wnioskowała o uruchamianie po jednej pary pociągów superREGIO w soboty i niedziele. UTK przyznał również Polregio możliwość uruchomienia  po jednej parze pociągów w piątki i niedziele na trasie Łódź Kaliska – Kraków Gł.

Wszystkie relację spółka może wykonywać do 31 grudnia 2024 r.

Dotychczas przewoźnik nie uruchomił żadnego z wymienionych połączeń. O ile jeszcze w 2022 r. spółka tłumaczyła brak pociągów pandemią, to w tym roku połączenia nie zostały uruchomione ze względów ekonomicznych. 

Aleksandra Baldys, rzecznik prasowy Polregio przekazała „Kolejowemu Portalowi”, że jedyne dodatkowe wakacyjne połączenie to superREGIO „ENERGYLANDIA” na trasie: Katowice-Zator-Katowice, które będzie kursowało do 31 sierpnia.

PKP Intercity

Kika dni temu narodowy przewoźnik zachęcał do wcześniejszego zakupu biletów na wakacyjne przejazdy. PKP Intercity zadbało o szeroką ofertę na czas wakacji oraz dodatkowe połączenia na najbardziej popularnych kierunkach. Każdego dnia na tory w wakacje będzie wyjeżdżać średnio 423 pociągów. W siatce połączeń przewoźnika znalazło się 413 miejscowości i 463 punkty handlowe.

Zachęcamy do zapoznania się z zestawieniem jakimi pociągami dojedziemy do nadmorskich kurortów oraz jakimi pociągami dojedziemy do miejscowości w polskich górach.