Zmodernizowane wagony 141A-20 [GALERIA]

Zmodernizowane wagony 141A-20 [GALERIA]

Flotę PKP Intercity wzmocniły ostatnie z 60 wagonów, które zmodernizowała PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki. Warte łącznie blisko ćwierć miliarda złotych wagony są włączane do pociągów jeżdżących m.in. do Warszawy, Trójmiasta, Wrocławia, Szczecina, Poznania, Katowic, Krakowa czy Białegostoku.

 

Kontrakt na modernizację 40 wagonów typu 141A-20 PKP Intercity podpisało z konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki w kwietniu 2018 roku. Jego wartość wyniosła wówczas 165,5 mln zł brutto. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie tego samego roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 20 pojazdów. Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 60 wagonów wzrosła wówczas do ponad 248 mln zł brutto. Przekazując PKP Intercity ostatnie z 60 zmodernizowanych pojazdów konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki zrealizowało cały kontrakt. Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją kontrakt obejmuje także przeprowadzenie przez producenta późniejszych przeglądów technicznych wagonów na trzecim poziomie utrzymania.

Komfortowe wagony dla podróżnych w całej Polsce

Zmodernizowane wagony to pojazdy z trzema przedziałami klasy pierwszej (łącznie 18 miejsc siedzących) i bezprzedziałową częścią klasy drugiej z 48 miejscami siedzącymi. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy Internet. Modernizacja objęła także instalację elektronicznego systemu informacji pasażerskiej, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy spełniają wymogi TSI PRM w zakresie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

60 wagonów jest przewidzianych na trasy:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
  • Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – Świnoujście;
  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp.;
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.

Kolejne zmodernizowane pojazdy już wkrótce na torach

To nie koniec odbiorów unowocześnionych pojazdów. Pod koniec kwietnia br. flotę przewoźnika wzmocniły 4 z 60 zamówionych wagonów COMBO – wielofunkcyjne, przedziałowe pojazdy o podwyższonym standardzie. Ich modernizacja odbywa się w ramach ostatniego z trzech podpisanych i rozszerzonych w 2018 roku kontraktów. Na ich mocy PESA dostarczy łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł brutto.

W tym roku park taborowy PKP Intercity zasilą także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT). Dobiega końca modernizacja pierwszych dwóch z 14 pojazdów ED74, którą dla przewoźnika realizuje konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz. Unowocześniane w mińskich zakładach pociągi zaczną wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 roku. Wartość zamówienia to 275 mln zł brutto.