Gdynia podpisuje umowę na Węzeł Karwiny a PLK podtrzymują stanowisko ws. budowy 3 toru

Gdynia podpisuje umowę na Węzeł Karwiny a PLK podtrzymują stanowisko ws. budowy 3 toru

Gdynia podpisała umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą, który zajmie się budową węzła Karwiny, jednej z największych gdyńskich inwestycji ostatnich lat. Prace, które wykona Firma Budowlano-Drogowa MTM SA, będą warte 101,7 mln złotych brutto. Do sprawy odniosły się PKP Polskie Linie Kolejowe S.A , które podtrzymują stanowisko, że dla dalszego rozwoju transportu kolejowego niezbędne jest docelowe wybudowanie 3 toru na całym odcinku linii na zasadach ustalonych z Miastem Gdynia w 2017 roku.

Zakres prac przy budowie wartego 101 701 906, 61 zł brutto węzła Karwiny obejmuje m.in.: nowy układ drogowy dla fragmentów ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i Strzelców, nowy parking typu park&ride w sąsiedztwie stacji PKM Gdynia Karwiny, a także infrastrukturę dla autobusów i trolejbusów, buspasy, nowe chodniki oraz drogi rowerowe.

Przypomnijmy, że PKP PLK i Miasto Gdynia w 2017 roku ustaliły plan działań oraz podział zakresów i finansowania w ramach swoich projektów ważnych dla rozwoju komunikacji, szczególnie transportu kolejowego w Gdyni.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poważnie potraktowały ustalenia z Miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony Władz Miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Miasto Gdynia zobowiązało się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez Miasto. PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.

Wycofanie się Miasta Gdynia z przebudowy wiaduktów drogowych uniemożliwia budowę trzeciego toru na wysokości Gdynia Karwiny. Na odcinku pozostaną dwa tory co wpłynie negatywnie na przepustowość linii kolejowej nr 201, a w przypadku planowanego wzrostu przewozów towarowych ruch pasażerski będzie ograniczany. Nadrzędnym celem prowadzonego przez PLK projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto” jest bowiem stworzenie sprawnej obsługi kolejowej do i z portów w Gdańsku i Gdyni. Ustalenia z 2017 r. zapewniały optymalny rozwój przewozów pasażerskich i towarowych.

Ponadto wycofanie się Miasta Gdynia z ustaleń w sprawie Węzła Karwiny, istotnie wpływa na opóźnienie prac na projekcie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Spółka PLK nie może dokończyć projektów, a to oddala termin przetargu i realizację robót.