Zmodernizowane EN57 pojadą po linii PKM

Zmodernizowane EN57 pojadą po linii PKM

Elektryczne zespoły trakcyjne jeżdżące na odcinku linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej między przystankami Gdańsk Wrzeszcz a Gdańsk Port Lotniczy to początek długo oczekiwanej rewolucji kolejowej. Od 12 czerwca na zelektryfikowanym odcinku PKM pojawią się cztery dodatkowe połączenia. Mogłoby ich być znacznie więcej, gdyby nie to, że należąca dlinia kolejowa 201, z którą PKM łączy się za lotniskiem, nadal nie doczekała się obiecywanej od 6 lat elektryfikacji.

Wyobraźmy sobie, że zamiast 90 pociągów przyjeżdżających i odjeżdżających każdego dnia z dworca we Wrzeszczu na linię PKM – jest ich dwa razy tyle. W dodatku jeżdżą „w takcie”, a każdy z nich zabiera o stu pasażerów więcej niż obecnie, a także dwa razy więcej rowerów.

Wreszcie moglibyśmy skutecznie rozładować tłok na linii PKM. Byłoby to możliwe, gdyby trakcja niedawno zelektryfikowanej za 89 mln zł linii PKM nie kończyła się w szczerym polu – nie kryje goryczy marszałek Mieczysław Struk.

Warto przypomnieć, że wiceminister transportu Andrzej Bittel w 2017 roku – w odpowiedzi na interpelację ówczesnego posła Marcina Horały – zapewniał, że prace modernizacyjne na linii 201 wraz z elektryfikacją zakończą się w 2022 roku. Również w 2017 roku spółki PKM i PKP PLK podpisały porozumienie o współpracy deklarując zakończenie realizacji swoich inwestycji do końca 2023 roku. Tymczasem do dziś PKP PLK nawet nie rozpoczęła jeszcze swojej części inwestycji i nie wiadomo, czy i kiedy elektryfikacja linii 201 zostanie zrealizowana.

Przez zaniedbania rządu mieszkańcy Żukowa, Kartuz, Kościerzyny i wielu innych pomorskich miejscowości nie zobaczą nie tylko elektrycznego pociągu, ale prawdopodobnie – ze względu na zamknięcia torowe – żadnego. Warto również wspomnieć, że równolegle do prac na linii 201 miały toczyć się prace na linii kolejowej 203 Tczew-Chojnice – przypomina marszałek Struk.

By przynajmniej częściowo ratować sytuację samorząd województwa zdecydował się kupić cztery pociągi hybrydowe, które będą w stanie poruszać się po zelektryfikowanej linii PKM, a następnie pojadą dalej po niezelektryfikowanej linii 201. Pociągi te pojawią się na Pomorzu już w 2024 roku. To jednak jedynie częściowe rozwiązanie problemu.

Opóźnienia ze strony PKP PLK powodują, że w bieżącym roku na zelektryfikowanej linii PKM pociągi elektryczne pojawią się w ograniczonym zakresie. Od 12 czerwca jeździć będą cztery takie składy:

Malbork 5:50 – Gdańsk Wrzeszcz 6:35 – Gdańsk Port Lotniczy 6:56
Gdańsk Port Lotniczy 7:10 – Gdańsk Wrzeszcz 7:31 – Gdańsk Główny 7:36 – Tczew 8:00
Tczew 15:34 – Gdańsk Wrzeszcz 16:03 – Gdańsk Port Lotniczy 16:24
Gdańsk Port Lotniczy 17:05 – Gdańsk Wrzeszcz 17:27 – Tczew 18:00

Pociągi te kursować będą od poniedziałku do piątku aż do rozpoczęcia wakacji, czyli do 26 czerwca.