#ZbiorKomemPrzezPolskę w Koronowie: pilotaż połączenia KOLEJ + BUS

#ZbiorKomemPrzezPolskę w Koronowie: pilotaż połączenia KOLEJ + BUS

W poniedziałek 29 sierpnia przedstawiciele Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Publicznego wspólnie z posłanką Pauliną Matysiak przeprowadzili pilotaż połączenia z Koronowa do Bydgoszczy w formule KOLEJ + BUS. Jest to element akcji #ZbiorKomemPrzezPolskę, którą koordynuje parlamentarzystka z partii Razem — jej celem jest zwrócenie uwagi na wykluczenie transportowe w Polsce oraz przedstawienie dobrych praktyk i rozwiązań.

Zaproponowany model połączenia — jak zauważają członkowie stowarzyszenia — świetnie sprawdza się za granicą, np. w Czechach czy Niemczech. Autobus dowozi pasażerów na stację kolejową, gdzie mogą wygodnie przesiąść się na pociąg. W takim układzie kolej stanowi podstawowy środek transportu, a autobus pełni funkcję dowozową. Stąd właśnie pomysł, aby podobne rozwiązanie wprowadzić w jednej z kujawsko-pomorskich gmin, która mierzy się ze słabą ofertą komunikacyjną.

Wykluczenie transportowe? Białe plamy i „wolne” niedziele

Mieszkańcy gminy Koronowo są dotknięci wykluczeniem transportowym na dużych obszarach, do których mało co dojeżdża. Białymi plamami na mapie komunikacyjnej pozostają miejscowości takie jak Stary Jasiniec, Glinki, Dziedzinek, Sokole-Kuźnica czy Skarbiewo zamieszkiwane przez prawie tysiąc osób.

Istniejące połączenia realizuje PKS oraz prywatny przewoźnik — ich autobusy kursują do Bydgoszczy z przystankiem w Koronowie i kilku sąsiednich wsiach, ale tylko od poniedziałku do soboty. W niedziele i święta transport publiczny jest kompletnie zawieszony.

Koleją szybciej niż samym autobusem

Trasa autobusem z Koronowa do Bydgoszczy trwa ok. 45 minut, ale w godzinach szczytu sięga nawet godziny. Tymczasem pilotażowe połączenie zajmuje 30 minut i jest odporne na korki — autobus z Koronowa dojeżdża pod sam peron stacji kolejowej Stronno w gminie Dobrcz, skąd rusza pociąg do Bydgoszczy. Taką właśnie podróż odbyli mieszkańcy, członkowie Kujawsko-Pomorskiego Stowarzyszenia Rozwoju Transportu Publicznego oraz posłanka Paulina Matysiak, która w Sejmie przewodniczy Parlamentarnemu Zespołowi ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym.

– To idealny przykład tego, że kolej jest najbardziej efektywnym sposobem na poruszanie się w regionie. Pociągi nie stoją w korkach przed wjazdem do miasta, jeżdżą codziennie, nie mają „wolnego” w niedziele i święta na tej trasie – komentuje Matysiak. – Autobus dowożący codziennie pasażerów do stacji kolejowej jest zatem wygodnym rozwiązaniem. Pasażerowie z Koronowa dokładają starań, aby u nich też pojawiła się kolej – brakuje raptem ośmiu kilometrów torów, aby to było możliwe! – dodaje parlamentarzystka.

Mieszkańcy gminy oraz organizacje społeczne od lat postulują przywrócenie połączeń kolejowych na trasie Tuchola — Koronowo i budowę brakującego ośmiokilometrowego odcinka linii z Koronowa do Stronna, co pozwoli na utworzenie połączenia z Bydgoszczą. Taki projekt — z pomocą stowarzyszenia — złożyła gmina do programu Kolej Plus, ale z przyczyn częściowo niezależnych musiała wycofać swój wniosek.

Z nadzieją na przyszłość

– Trzymam kciuki za powodzenie działań stowarzyszenia! Mam nadzieję, że dzięki wspólnej akcji mieszkańcy Koronowa uzyskają lepszy dostęp do transportu publicznego, a inicjatywa stowarzyszenia będzie impulsem dla lokalnych władz samorządowych, aby rozwijać sieć komunikacyjną w regionie – podsumowuje Paulina Matysiak.

Według dostępnych danych wykluczenie komunikacyjne może dotykać nawet 14 milionów Polaków, zwłaszcza poza dużymi miastami.