Zakończono budowę nowych mostów nad Wisłą w Krakowie

Zakończono budowę nowych mostów nad Wisłą w Krakowie

Od niedzieli 11 czerwca, wraz z korektą rozkładu jazdy pociągów, wiele zmieni się na Krakowskim Węźle Kolejowym. Pociągi pomiędzy dwoma największymi stacjami pojadą po czterech torach. Zwiększy się przepustowość jednego z najważniejszych odcinków międzynarodowej linii kolejowej E30. Powstaną dodatkowe możliwości przejazdów dla podróżnych w ruchu dalekobieżnym i aglomeracyjnym. To najważniejszy efekt największej unijnej inwestycji transportowej w stolicy Małopolski.

W Krakowie doskonale widać metamorfozę jaką polska kolej przeszła w ostatnim czasie. Tak pozytywnych i rewolucyjnych zmian nie było od lat. Nowe tory na estakadach i mostach znacznie zwiększą potencjał kolei na południu Polski. Już teraz z efektów rządowych inwestycji skorzystają podróżni w pociągach regionalnych i dalekobieżnych, a także mieszkańcy Krakowa, którzy zyskają lepszą komunikację w obrębie miasta – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Elementem niezbędnym do uruchomienia wszystkich torów w centrum Krakowa jest oddanie do użytku ostatniego z trzech mostów kolejowych wybudowanych nad Wisłą, w sąsiedztwie przystanku Kraków Zabłocie. Na nowej przeprawie powstał tor kolejowy, droga dla rowerów i kładka dla pieszych. Nową infrastrukturę PLK SA zaplanowały tak, by mogły z niej korzystać również osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Obok mostu wybudowano wygodne najazdy oraz schody. Zwiększy się dostęp do przystanku Kraków Zabłocie, a krakowianie zyskają dodatkowe miejsce do przechodzenia na drugą stronę rzeki. Pierwsi mieszkańcy będą mogli z niego skorzystać już 10 czerwca. Każdy z trzech wybudowanych nad Wisłą mostów jest różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Składają się z trzech łukowych przęseł. Największe z nich mają 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Pociągi będą mogły po nich kursować z prędkością do 100 km/h.

Z zadowoleniem przyjmuję zakończenie tego ważnego projektu CEF w Polsce. Zmodernizowana kolej miejska, nowe mosty, nowe przystanki i nowoczesne sterowanie zmieniają kolej w tym drugim co do wielkości polskim mieście. Dzięki tej unijnej inwestycji Kraków uruchomi kolej aglomeracyjną, która poprawi stan środowiska naturalnego, w tym lokalnie – jakość powietrza. Na poziomie europejskim zlikwidowane zostaną bariery w pasażerskim i towarowym transporcie kolejowym w tym kluczowym korytarzu TEN-T łączącym Niemcy i Polskę. Ponadto jest to ważny element „Korytarzy Solidarności” (Solidarity Lanes), gdyż jest to główne połączenie kolejowe między Unią Europejską a Ukrainą. Gratuluję wszystkim stronom, które przyczyniły się do tego sukcesu – mówi Morten Jensen, kierownik wydziału w Agencji CINEA, zarządzającej instrumentem „Łącząc Europę” (CEF).

Zbudowaliśmy nową kolej w Krakowie. Dodatkowe tory na nowych estakadach, mostach i wiaduktach zwiększą potencjał transportu szynowego, szczególne dla połączeń aglomeracyjnych. Będzie to szybki, ekologiczny i coraz bardziej popularny środek komunikacji, który ułatwi podróżowanie w całym regionie – mówi Grzegorz Kurdziel, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA zmieniła centrum Krakowa. Żeby znaleźć miejsce na dwa nowe tory w miejscu XIX-wiecznego nasypu powstały estakady kolejowe o długości 700 merów. Uzyskana dzięki temu przestrzeń pod linią kolejową zostanie zagospodarowana z korzyścią dla krakowian. Powstaną nowe ciągi komunikacyjne, miejsca do odpoczynku i rekreacji. Nad ul. Kopernika, Grzegórzecką i Miodową zmieniły się wiadukty kolejowe – zostały powiększone, by zmieścić dodatkowe tory. Prace wykonywane były z dbałością o historyczne szczegóły. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z ‘dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.