Z Warszawy do Radomia z prędkością 160 km/h od grudnia 2023 r.?

Z Warszawy do Radomia z prędkością 160 km/h od grudnia 2023 r.?

Poseł Andrzej Kosztowniak zapytał ministra infrastruktury kiedy planowane jest uzyskanie prędkości rozkładowej 160 km/h na odcinku Warszawa-Radom dla pociągów pasażerskich. Jak się okazuje, na jazdę z taką prędkością jeszcze długo poczekamy.

Modernizacja linii kolejowej między Warszawa a Radomiem trwa od lat i została podzielony na trzy odcinki. Dzięki oddaniu w sierpniu 2021 r. do użytku dwóch torów między Leśniowem a Radomiem ostatecznie zlikwidowane zostało wąskie gardło. Otwartą kwestią pozostaje prędkość pociągów, która obecnie wynosi 100-120 km/h zamiast docelowych 160 km/h

Andrzej Bittel, wiceministra infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posła Kosztowniaka  poinformował, że uzyskanie prędkości rozkładowej 160 km/h dla pociągów pasażerskich na linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom będzie możliwe po uzyskaniu wszystkich zezwoleń na dopuszczenie podsystemów strukturalnych do eksploatacji, co ma nastąpić w II kwartale 2023 r.

– Obecnie planowane jest to w II kw. 2023 r. dlatego na etapie prac nad RRJP 2022/23 na odcinku Warszawa – Radom nie planuje się połączeń z prędkością160 km/h – dodał wiceminister.

Przedstawiciel resortu wyjaśnił, że po wprowadzeniu docelowej prędkości 160 km/h czas przejazdu na odcinku Warszawa Zachodnia – Radom wyniesie co najmniej 55 min. dla pociągu kwalifikowanego bez postojów, a dla pociągu międzywojewódzkiego 60 min., z postojami na stacjach Warszawa Służewiec, Piaseczno, Warka, Radom Wschodni.

Jednocześnie zaznaczył, że rozkładowy czas przejazdu najszybszych pociągów pomiędzy Radomiem a Warszawą uzależniony będzie m.in. od parametrów taboru zastosowanego przez przewoźnika oraz liczby i długości założonych postojów handlowych, a także układu pociągów innych przewoźników oraz ewentualnych ograniczeń prędkości,

– Uzyskanie wskazanych czasów jazdy należy traktować jako orientacyjne – podkreślił Bittel.

Poseł Andrzej Kosztowniak dopytał ile będzie wynosił czas przejazdu najszybszych pociągów w nowym rozkładzie, który wejdzie w życie od 11 grudnia 2022 r.

– Na obecnym etapie konstrukcji RRJP 2022/2023 najkrótszy czas przejazdu pomiędzy Radomiem a stacją Warszawa Zachodnia w okresie od dnia 11 grudnia 2022 r. do dnia 11 marca 2023 r. planowany jest na 71 min, a pomiędzy Radomiem i stacją Warszawa Śródmieście 78 min. Należy podkreślić, że z uwagi na trwające prace nad nowym RRJP 2022/2023 podane czasy mogą jeszcze ulec zmianie – odpisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

 Dla porównania, dziś najszybsze połączenie PKP Intercity między Radomiem a Warszawą Zach. realizowane jest przez pociąg IC „Orłowicz” i trwa 72 min., najszybsze połączenie Kolei Mazowieckich potrzebuje dodatkowych 8 min.