Więcej połączeń PKP Intercity w okresie letnim

Więcej połączeń PKP Intercity w okresie letnim

Ponad 30 par połączeń Warszawy z Trójmiastem, zwiększona prędkość do 160 km/h na trasie Warszawa – Radom czy dodatkowa para pociągów do Berlina to tylko niektóre z korzystnych zmian dla podróżnych PKP Intercity w okresie letnim. Wakacyjny rozkład jazdy wejdzie w życie 11 czerwca.

Więcej połączeń wakacyjnych 

W ciągu ostatnich lat PKP Intercity ulepszyło swoją ofertę na wielu trasach. Spółka stale też dostosowuje ją do rosnącego zainteresowania Polaków podróżami koleją. Właśnie dlatego w okresie wakacyjnym łatwiej będzie można dojechać, np. nad morze. PKP Intercity przygotowało aż 58 par pociągów do i z Trójmiasta. Pasażerowie z Warszawy będą mieć do dyspozycji aż 33 pary połączeń  z Trójmiastem dziennie, czyli o 7 więcej niż przed wakacjami i 3 więcej, niż w analogicznym okresie przed rokiem. Mieszkańcy stolicy będą mogli skorzystać też z 28 par połączeń do Krakowa, tj. o 3 więcej niż w ubiegłym roku i 17 par pociągów do Katowic.

Z kolei mieszkańcy Wielkopolski by dotrzeć do nadmorskich miejscowości takich jak Ustka, Kołobrzeg, Szczecin czy Trójmiasto będą mogli skorzystać łącznie z 28 połączeń na dobę. Przykładowo Poznań z Trójmiastem obsłużą dodatkowe pociągi: IC 15146  oraz IC Bałtyk – BIS. Oba składy będą kursowały w każdą niedzielę od 25 czerwca do 27 sierpnia. Zapewnią też dodatkowe połączenia 11 czerwca i 15 sierpnia. Pierwszy z pociągów zagwarantuje komfortowe połączenie nad morze, drugi – obsłuży podróżnych wracających z wypoczynku do Poznania. Trasę do Trójmiasta będą też zasilać dodatkowe połączenia weekendowe, np. IC Bachus – BIS, który wyjedzie na tory 18 czerwca. Dodatkowe możliwości dojazdu nad morze i z powrotem zapewni też pociąg IC Zatoka. Kursować będzie w poniedziałki w kierunku Trójmiasta, a w niedziele z powrotem, do stolicy Wielkopolski.

Mieszkańcy Krakowa łatwiej dojadą w góry. Dotychczasowe pociągi do Krynicy-Zdrój: IC Malinowski, TLK Małopolska oraz TLK Karpaty rozpoczną kursowanie wcześniej, niż pierwotnie planowano, czyli już od 15 czerwca. Z kolei nad morze krakowianie będą mogli wybrać się sezonowym pociągiem TLK Jamno. Skład kursować będzie w relacji Kraków – Ustka w piątki, a wracać do stolicy Małopolski w niedziele. Po drodze zatrzyma się m.in. w Poznaniu czy Wrocławiu.

Od 22 czerwca na sezon letni wrócą bezpośrednie połączenia do Zakopanego. Podróżni z Warszawy będą mogli skorzystać z pociągu EIC Tatry oraz IC Karłowicz, jak również z kursujących w relacji Gdynia – Zakopane – Gdynia, składów TLK Karpaty i TLK Małopolska. Pierwszy z pociągów pojedzie trasą przez Częstochowę, a drugi przez Włoszczowę Północ. Mieszkańcy Trójmiasta mogą wybrać jeszcze podróż składem IC Witkacy, który pojedzie przez Bydgoszcz, Toruń i Łódź. Między Bydgoszczą a zimową stolicą Polski pasażerów będzie wozić także pociąg IC Halny. Bezpośrednie połączenie z Zakopanem zyskają również mieszkańcy Pomorza Zachodniego. IC Podhalanin połączy Szczecin ze stolicą Tatr, zabierając po drodze pasażerów między innymi z Poznania i Ostrowa Wielkopolskiego.  

Podróżni jadący do zimowej stolicy Polski nie będą mogli jeszcze korzystać ze stacji Zakopane, a ze specjalnej stacji tymczasowej Spyrkówka. Wszystko ze względu na intensywne prace modernizacyjne na linii kolejowej Kraków – Zakopane, które objęły remont torowiska na stacji Zakopane. Informacje poświęcone organizacji ruchu pociągów do i z Zakopanego są dostępne na stronie www.intercity.pl. Prace modernizacyjne linii do Zakopanego trwają etapami, tak by zapewnić podróżnym możliwość bezpośredniego dojazdu zarówno w sezonie zimowym, jak i letnim. Efektem inwestycji ma być skrócenie czasu podróży o ponad godzinę.

W okresie wakacyjnym każdego dnia na tory będzie wyjeżdżać średnio 423 pociągów, co w połączeniu ze zwiększeniem ruchu na popularnych trasach umożliwi komfortową i szybką podróż między najważniejszymi letnimi destynacjami. PKP Intercity cały czas zwiększa dostępność do swoich usług. Podczas wakacji w 2023 roku w siatce połączeń przewoźnika znajdzie się 413 miejscowości i 463 punkty handlowe. 

Szybsza podróż do Radomia 

Wraz z czerwcową korektą rozkładu jazdy pociągi pomiędzy stacjami Warszawa – Radom przyśpieszą. 6 z 10 pociągów PKP Intercity osiągać będzie na tej trasie prędkość 160 km/h. Dzięki temu podróż będzie krótsza nawet o kilkanaście minut, a najkrótszy czas przejazdu między Radomiem a Warszawą Zachodnią wyniesie 54 minuty. To jest o 11 minut szybciej niż obecnie. Trasę obsługiwać będą, m.in. nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne ED160 Flirt z siedleckiej fabryki Stadler. 

Dodatkowe pociągi do Berlina 

Ze zmian rozkładu ucieszą się też miłośnicy podróży zagranicznych. Od 11 czerwca uruchamiana będzie szósta para pociągów Berlin – Warszawa Express. Dodatkowe połączenie do stolicy naszego zachodniego sąsiada to ciekawa propozycja np. na weekendowy wypad. Pasażerowie już teraz mogą wyruszyć w podróż chwilę po godzinie 4 , 6 i 8 rano. Jeśli preferują godziny późniejsze mogą pojechać pociągami po godzinie 12 i 16. Nowe połączenie z Warszawy zaplanowane jest na godziny przedpołudniowe. Pociąg do Berlina ma ruszać ze stolicy po 10, a dotrzeć na miejsce przed godziną 18. Z kolei z Niemiec możemy wrócić pociągami, które wyruszają około 6, 10, 12, 14, 16, 18.

Lepsza komunikacja Polski Wschodniej 

Wracają regularne połączenia kolejowe na trasie Warszawa – Białystok pociągami IC Narew oraz IC Pilecki, realizowane dotychczas zastępczą komunikacją autobusową. Powody do zadowolenia mają też mieszkańcy Lublina, do których od 11 czerwca dojedzie pociąg IC Fredro z Wrocławia przez Warszawę. 

Dostosowanie do prac modernizacyjnych i zmiany w kursowaniu 

Podczas rocznego rozkładu jazdy 2022/2023 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do realizowanych prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Mają one na celu poprawę jakości infrastruktury i samego podróżowania.