Wąskotorowa lokomotywa Lxd2-478 otrzymała nowy silnik

Wąskotorowa lokomotywa Lxd2-478 otrzymała nowy silnik

Lokomotywa spalinowa Lxd2 nr 478, użytkowana przez Nadmorską Kolej Wąskotorową otrzymała nowe życie. W rumuńskiej lokomotywie, wyprodukowanej w 1985 r. zamontowany został pierwszy z dwóch silników, zakupionych w grudniu ubiegłego roku w firmie Diesel System Service w Czernichowie.

12-cylindrowy silnik Wola Henschel, o mocy 505 KM i oznaczeniu 16H12A, nie jest co prawda nowy, ale przeszedł generalny remont w warsztatach w Czernichowie, k. Krakowa, specjalizujących się w serwisowaniu wysokoprężnych jednostek napędowych. Ważąca 2,5 tony jednostka napędowa, która zastąpiła identyczny, wyeksploatowany już silnik, została przetestowana przez pracowników Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej i przeszła już pozytywnie pierwsze próby ruchowe bez obciążenia.

Proces wdrażania silnika do normalnej eksploatacji musi przebiegać stopniowo, ponieważ jednostka jest jeszcze na dotarciu – mówi Rafał Hamulczuk- mistrz warsztatu mechanicznego NKW. Do tej pory lokomotywa jeździła bez obciążenia, ale już wkrótce rozpoczniemy kolejne próby ruchowe, tym razem z dołączonymi wagonami. Musimy sprawdzić, jak silnik będzie się sprawował na trasie z pełnym obciążeniem, ponieważ już od następnego sezonu przewozowego, który rozpoczyna się w maju br. lokomotywa będzie eksploatowana regularnie – dodaje szef obsługi technicznej.

W lokomotywach spalinowych Lxd2, produkowanych w latach 80- tych ubiegłego wieku w rumuńskich zakładach Faur w Bukareszcie, fabrycznie montowane były 2 rodzaje silników diesla: 6-cylindrowe Maybachy, o mocy 450 KM i pojemności skokowej 19,6 l. oraz 12- cylindrowe turbodoładowane jednostki wysokoprężne Henschel Wola, o mocy 505 KM.

W grudniu 2022 r., Gmina Rewal, jako właściciel spółki przekazała środki finansowe na zakup 2 silników Henschel po generalnym remoncie. Pierwszy silnik został wymieniony w lokomotywie Lxd2 478 (rok prod. 1985) przez załogę NKW w styczniu 2023 r., drugi zaś zostanie zamontowany w lokomotywie o nr 473 (rok prod. 1983) jeszcze jesienią tego roku.

Na chwilę obecną obydwie lokomotywy są sprawne technicznie i w sezonie przewozowym wykorzystywane będą na zmianę, w trybie eksploatacyjnym tydzień na tydzień.