Warszawa Gdańska: z peronu nr 5 odjechały pierwsze pociągi [GALERIA]

Warszawa Gdańska: z peronu nr 5 odjechały pierwsze pociągi [GALERIA]

Wraz z nowym rozkładem jazdy, podróżni na stacji Warszawa Gdańska zyskali nowy peron nr 5. Dlaczego obiekt udostępniono dopiero dziś, a nie jak początkowo planowano we wrześniu?

Jak zaznacza Karol Jakubowski, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe, prace związane z poprawą możliwości eksploatacyjnych na stacji Warszawa Gdańska zostały podzielone na dwa zasadnicze etapy.

Pierwszym z nich jest budowa peronu tymczasowego, który jeszcze w tym roku powinien poprawić komfort podróżowania na stacji. Drugi etap to budowa peronu o docelowych parametrach (300 metrów) wraz z infrastrukturą pasażerską, nowym przejściem podziemnym oraz dodatkowymi windami. Prace te pozwolą na zwiększenie przepustowości na stacji Warszawa Gdańska, co będzie konieczne w trakcie planowanej przebudowy linii średnicowej – podkreśla Jakubowski.

Przedstawiciel PLK dodał, że budowę peronu tymczasowego rozpoczęto na podstawie zgłoszenia robót.

W trakcie realizacji zadania wykonawca napotkał na nieprzewidziane wcześniej kolizje i w związku z tym konieczna była zamiana pierwotnej koncepcji dla uniknięcia robót straconych, co wiąże się z uzyskaniem dodatkowych pozwoleń. W trakcie prac podjęta została także decyzja o wydłużeniu peronu z 200 do 250 metrów. Wpłynęło to na zmianę terminu robót budowlanych – tłumaczy opóźnienie rzecznik PKP PLK.

W II etapie prac na stacji Warszawa Gdańska PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały wydłużenie wiat na peronach 2, 3 i 4 do 250 metrów. Przetarg w tej sprawie spółka ogłosiła na początku października.

Na peronie 5 wybudowana będzie nowa, 300 metrowa wiat, a obecnie wiaty punktowe będą zdemontowane i wykorzystane w innej lokalizacji – stwierdził Jakubowski.

Niestety nawet w drugim etapie prac, zarządca infrastruktury nie ma w planach połączenia peronu 5 z wiaduktem na ulicy Mickiewicza.

Z peronu 5 będzie możliwość wejścia na kładkę zachodnią, do nowego przejścia podziemnego oraz istniejącego przejścia podziemnego. Wejście na wiadukt, także dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się będzie możliwe od strony parkingu na ulicy ks. Indrzejczyka – zaznacza przedstawiciel PKP PLK

Mimo braku planów budowy peronu nr 1, PKP Polskie Linie Kolejowe nie planują zmiany numeracji peronów.

Dodajmy, że na sfinansowanie II etapu prac na stacji Warszawa Gdańska, zarządca infrastruktury zamierza przeznaczyć 92 942 814,51 zł brutto. Oferty złożyło siedmiu wykonawców, a najtańszą ofertę w wysokości 98,32 mln zł brutto złożyła spółka PORR.

Warszawa Gdańska - peron 5

Zdjęcie 1 z 9