W wakacje zamknięcie podmiejskiej linii średnicowej w Warszawie

W wakacje zamknięcie podmiejskiej linii średnicowej w Warszawie

W wakacje PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały kolejny duży etap prac związanych z modernizacją stacji Warszawa Zachodnia.

Od 25 czerwca 2023 r. zamknięta zostanie podmiejska linia średnicowa na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Stadion.

Wszystkie pociągi w zależności od swojej relacji będą kończyć bieg na stacji  Warszawa Wschodnia bądź przystanku Warszawa Stadion. Jeśli chodzi o kierunek zachodni, to pociągi z linii radomskiej będą jeździły tak jak obecnie do stacji Warszawa Gdańska. Część pociągów z linii skierniewickiej i łowickiej będzie skierowana przez Warszawę Centralną. Pozostałe pociągi będą kończyły bieg na stacji Warszawa Zachodnia lub Warszawa Gdańska  – powiedział Krzysztof Grünke, zastępca Dyrektora Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym ds. rozkładów jazdy.

Taka organizacja ruchu potrwa do kolejnej, jesiennej korekty rozkładu jazdy czyli do 2 września.

Skąd decyzja o dwutorowym zamknięciu linii ?

Jak tłumaczył Marcin Kowalczyk, dyrektor projektu z PKP PLK,  wykonawca będzie zdejmował i odtwarzał dwa tory linii podmiejskiej. Dodatkowo prace skoncentrują się na głowicy wschodniej, zadaszeniu niskim oraz wysokim, peronach nr 4 oraz nr 5 i torach przy tych peronach.

To jest tak naprawdę wąskie gardło, które będzie wykonywane. Jedyny dojazd do miejsca będzie po jednym torze zamkniętym i po torze zdjętym. Prace będą wykonywane na zmianę, na jednym i na drugim torze. Wykonawca nie może inaczej dojechać do tego terenu, dlatego aby moc wykonać jeden tor, musimy mieć drugi zamknięty po to aby po nim jeździć – dodał Kowalczyk.

Podczas zamknięcia linii średnicowej podmiejskiej, czynne będą dwa tory między Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną.

Tuż przed rozpoczęciem prac i zamknięciem podmiejski średnicy, obecnie zamknięty tor linii dalekobieżnej zostanie odtworzony, po to aby umożliwić przekierowanie większej liczby pociągów przez Warszawę Centralną, żeby przez centrum Warszawy można było, przynajmniej częścią pociągów przejechać – dodał Grünke.

Pojawiają się pytania czemu pociągi od strony wschodniej będą dojeżdżały tylko do przystanku Warszawa Stadion (możliwość przesiadki do II linii metra), a nie do Warszawy Śródmieście, gdzie możemy przesiąść się także do I linii metra.

Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK poinformował „Kolejowy Portal”, że możliwość prowadzenia ruchu pociągów do przystanku Warszawa Śródmieście była analizowana przez zarządcę i przewoźników.

Po uwzględnieniu warunków prowadzenia ruchu pociągów w danym okresie podjęto decyzję, że sprawniejsza komunikację zapewni przystanek Warszawa Stadion – dodał Jakubowski.