W Małkini kierowcy przejeżdżają już nad linią kolejową Warszawa – Białystok

W Małkini kierowcy przejeżdżają już nad linią kolejową Warszawa – Białystok

W Małkini kierowcy mogą już bezpiecznie przejechać nad torami linii Warszawa – Białystok. Wiadukt zastąpił przejazd kolejowo-drogowy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 627 i 694. Pociągi przejeżdżają pod obiektem, a kierowcy korzystają z nowej jezdni po jednym pasie w każdą stronę bez koniczności postoju przed rogatkami. Dla pieszych i rowerzystów przygotowano chodnik i ścieżkę rowerową. Długość wiaduktu bez dojazdów wynosi 110 m.

Prace będą kontynuowane – wykonawca wkrótce przystąpi do rozbiórki dotychczasowego przejazdu w poziomie szyn i robót wykończeniowych na dojazdach do obiektu. Na miejscu obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu w celu zakończenia robót drogowych. Dzięki przebudowie odcinków przyległych ulic, budowie dwóch rond i dojazdów usprawni się komunikacja w miejscowości. Pozostały zakres robót nie ma wpływu na prowadzenia ruchu pociągów. Zakończenie całości robót jest planowane w pierwszym kwartale 2022 roku.

Rail Baltica dla podróżnych i mieszkańców

Budowa wiaduktu to kolejna inwestycja PLK w Małkini związana z modernizacją linii Rail Baltca. Mieszkańcy korzystają z już nowych, wygodniejszych peronów z bezpiecznym przejściem podziemnym. Poziom bezpieczeństwa w ruchu pociągów zwiększyło wprowadzenie nowoczesnego lokalnego centrum sterowania. Od ponad półtorej roku pociągi kursują po dwóch torach i nowych mostach na Bugu. Zlikwidowane zostało „wąskie gardło” i poprawiła się przepustowość na ważnej krajowej i międzynarodowej trasie.

Na linii kolejowej pomiędzy Warszawą a granicą województwa mazowieckiego PLK zaplanowały budowę 12 bezkolizyjnych przepraw przez tory. Od jesieni 2019 roku można już korzystać z przejść podziemnych w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie. W maju 2021 r. oddano do użytku wiadukt nad torami w Toporze. Zaawansowane są budowy dwóch wiaduktów drogowych w Łochowie. Prace będą jeszcze prowadzone w: Zielonka – tunel drogowy; Kobyłka Ossów – wiadukt drogowy; Kobyłka – tunel drogowy; Tłuszcz – wiadukt drogowy; Mokra Wieś – wiadukt drogowy, Topór – przejście pod torami. Bezkolizyjne skrzyżowania budowane są w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne”, współfinansowanego z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Łączna wartość inwestycji to 248 mln zł netto.

12 bezkolizyjnych skrzyżowań na mazowieckim odcinku trasy Rail Baltica, to jeden z projektów realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na linii ważnej dla europejskiej i krajowej sieci kolejowej. Korzystamy już z efektów prac na trasie Warszawa – Czyżew. W ubiegłym roku rozpoczęły się prace na odcinku Czyżew – Białystok, a w sierpniu tego roku rozpoczęła się modernizacja stacji Ełk. Przygotowywane są realizacje na kolejnych odcinkach od stolicy Podlasia do granicy państwa.