W Kornelinie otwarto dworzec zbudowany w formule IDS

W Kornelinie otwarto dworzec zbudowany w formule IDS

Nowoczesny, niewielkich rozmiarów, proekologiczny, komfortowy i dostępny – taki jest nowy dworzec w Kornelinie. Dziś, 19 września został on otwarty dla podróżnych.

Nowy dworzec został wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego według autorskiego pomysłu PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest to obiekt typowy posiadający nowoczesną, minimalistyczną i funkcjonalną formę architektoniczną. Składa się on z dwóch części.

W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono ją zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię  wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajdują się toalety. Natomiast w drugiej części mieści się lokal na wynajem.

Pod zadaszeniem zlokalizowano również ławki dla podróżnych, a także stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów. Dominantą architektoniczną w bryle nowego dworca jest 8-metrowa wieża zegarowa. Większość elewacji dworca wykończono okładziną wykonaną z paneli HPL przypominającą wyglądem drewno. 

– Jako poseł Ziemi Sochaczewskiej bardzo dobrze wiem, jak ważna jest dla naszych mieszkańców kolej i jej infrastruktura. Codziennie tysiące osób podróżują do pracy, szkoły, urzędów, do Warszawy. Dlatego bardzo się cieszę z pozytywnych zmian, jakie każdego dnia zachodzą na kolei. Nowy dworzec w Kornelinie jest tego najlepszym przykładem. Warto dodać, że to niejedyna inwestycja dworcowa na naszym terenie. Trwa remont dworca w Sochaczewie. Jestem przekonany, że nowy dworzec będzie dobrze służył nie tylko mieszkańcom Kornelina i Kozłowa Biskupiego – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Otwarcie dworca w Kornelinie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnej małej miejscowości zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynek stanie się wizytówką Kornelina oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Warszawy i Łowicza. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

–  Dworzec w Kornelinie to piąty na Mazowszu i jednocześnie dziewiętnasty Innowacyjny Dworzec Systemowy w Polsce, który otwieramy dla podróżnych w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych. Budynek posiada komfortową i klimatyzowaną poczekalnię, wiele rozwiązań przyjaznych środowisku, a także jest dostępny dla wszystkich podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że jest to 60. zakończona inwestycja w ramach obecnego programu dworcowego, a przed nami, w najbliższym czasie, otwarcia kolejnych dworców – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej formy architektonicznej nowy dworzec w Kornelinie posiada wiele usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.  Przy jego projektowaniu wyeliminowano bariery architektoniczne. Ponadto wyposażono go w oznakowanie w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym rozwiązaniem ułatwiającym orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym jest zastosowanie kontrastowej kolorystyki wykończenia wnętrz.

Nowy dworzec w Kornelinie jest również ekologiczny i bezpieczny. Na jego dachu umieszczono panele fotowoltaiczne, które wytworzą rocznie około 2700 kWh „zielonej energii”. Dworzec wyposażono również w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie. W budynku do spłukiwania toalet wykorzystano tzw. wodę szarą. Praca całości urządzeń i instalacji na dworcu będzie nadzorowana przez system BMS (Building Management System), którego zadaniem jest m.in.  optymalizacja zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Dla zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa dworzec wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Wraz z budową nowego dworca zmieniło się również jego bezpośrednie otoczenie. Zadbano o montaż elementów małej architektury. W sąsiedztwie dworca powstał również parking dla 17 samochodów ze specjalnie wytyczonymi miejscami dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi. W otoczeniu budynku wytyczono również nowe chodniki ze ścieżkami prowadzącymi dla osób niedowidzących i niewidomych.

Budowa nowego dworca w Kornelinie kosztowała łącznie 5,1 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą inwestycji realizowanej  formule „Projektuj i buduj” firma SKB S.A.