To na co czekaliśmy od listopada udało się dopiero w marcu. Po aktualizacji oprogramowania jedna z lokomotyw Vectron wykorzystywana przez PKP Intercity do prowadzenia połączeń międzynarodowych pojechała 200 km/h ze składem wagonowym.
Jak się dowiedzieliśmy we wtorek Vectron prowadził z prędkością 200 km/h poc. IC 130/41004 Batory relacji Budapest-Nyugati – Warszawa Wschodnia na odcinku miedzy Zawierciem a podg Knapówka. Niestety z uwagi na wyłączenie systemu ETCS na Centralnej Magistrali Kolejowej, odległość na której wielosystemowy Vectron może wykorzystać swoje możliwości został ograniczona do około 58 km. Podobnie było dziś z pociągiem IC 14004/131Batory z Warszawy do stolicy Węgier.
Nadal z prędkością max 160 km/h kursują pociągi:
- IC 112/14006Silesia relacji Warszawa Wschodnia – Praha-Vrsovice
- IC 110/14008 Silesia relacji Warszawa Gdańska – Ostrava-Svinov
- IC 111/41008 Silesia relacji Ostrava-Svinov – Warszawa Gdańska
- IC 113/41006 relacji Praha-Vrsovice – Warszawa Gdańska
Przypomnijmy, że już w listopadzie wybrane połączenia na Centralnej Magistrali Kolejowej miały być obsługiwane z prędkością 200 km/h. Niestety, przez wiele miesięcy trwały rozmowy między producentem pojazdu, firmą leasingową i Kolejami Czeskimi, które w ramach międzynarodowej współpracy udostępniają Vectrony polskiemu przewoźnikowi.
Dodajmy, że wraz z wejściem w życie marcowej korekty rozkładu jazdy, system ETCS poziomu 1 został wyłączony z eksploatacji na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Idzikowic. Natomiast na odcinku od Knapówki do Zawiercia podobne wyłączenie planowane jest w IV kwartale 2024 r. Jest to związane z wdrożeniem systemu ETCS poziom 2. Efektem prac na Centralnej Magistrali Kolejowej, będzie możliwość jazdy pociągów z prędkością do 250 km/h.