UTK odsłonił mural promujący bezpieczeństwo na przejazdach

UTK odsłonił mural promujący bezpieczeństwo na przejazdach

Wyjątkowy mural zaprojektowany przez dzieci z Nowej Sarzyny pojawił się na pl. Zawiszy w Warszawie. To wynik konkursu plastycznego dla uczniów „Akcja Mural – odkryj w sobie muralowca” organizowanego przez Urząd Transportu Kolejowego w ramach Kampanii Kolejowe ABC. Mural z nosorożcem Rogatkiem, bohaterem kampanii, zachęca do bezpiecznego zachowania na przejazdach kolejowo-drogowych.

Od początku roku do końca maja doszło do 75 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. To o 15 mniej niż przed rokiem. Epidemia koronawirusa spowodowała, że w kwietniu i maju zmniejszyła się liczba uruchamianych pociągów, mniejszy był także ruch na drogach. W efekcie spadła też liczba wypadków. W kwietniu było 5 groźnych zdarzeń na przejazdach, a w maju – 11. W 2019 r. było to odpowiednio 21 i 17. Mimo że odnotowanych zostało mniej wypadków niż przed rokiem, tegoroczne zdarzenia były tragiczniejsze w skutkach. W 2020 r. w wypadkach na przejazdach zginęły 24 osoby – to o 10 więcej niż przed rokiem. Ciężko rannych zostało 18 osób – 11 więcej niż w 2019 r.

– Niestety liczba wypadków i ofiar zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych cały czas pokazują, jak ważna jest edukacja i akcje, takie jak Kampania Kolejowe ABC. Wiedzę na temat poprawnego zachowania powinni mieć kierowcy, ale także dzieci, które w niedługim czasie będą samodzielnymi użytkownikami dróg – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

„Akcja Mural” to jedno z działań organizowanych w ramach Kampanii Kolejowe ABC. W konkursie na projekt muralu wzięło udział ponad 19 tysięcy osób, zgłoszono blisko 2 tysiące prac plastycznych. Laureatami zostali uczniowie klasy VI z Zespołu Szkół w Nowej Sarzynie. Na bazie zwycięskiego konceptu artyści muralowcy, Bartosz Podlewski i Lucy Fidos, przygotowali mural, który będzie eksponowany na pl. Zawiszy w Warszawie do końca 2020 roku.

– Urząd Transportu Kolejowego jest prekursorem łączenia nauki o bezpieczeństwie z rozwojem kreatywności dzieci i młodzieży. Jest to pierwsza tego typu akcja na skalę ogólnopolską. Wyjątkowość tego projektu polega na możliwości zaangażowania uczniów z całego kraju w tworzenie projektu muralu, a więc i zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa na terenach kolejowych. To nauka przez zabawę, czyli najbardziej naturalna i skuteczna metoda nauki i rozwoju dziecka – ocenia  dr. Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy.

Powstanie nowego muralu stworzonego na podstawie pracy dzieci jest wydarzeniem artystycznym, jednak przede wszystkim ma walor edukacyjno-dydaktyczny. Na muralu znalazł się nie tylko nosorożec Rogatek, bohater Kampanii Kolejowe ABC, ale także przejazd kolejowy z rogatkami i znaki drogowe.

– Murale mogą pełnić szczególną rolę w nauczaniu nie tylko historii czy kultury, ale także w przekazywaniu istotnych zagadnień z życia codziennego. Same słowa nie zawsze trafiają do odbiorców, dlatego wzbogacenie przekazu edukacyjnego tego typu obrazem z pewnością wzbudzi większe zainteresowanie przestrzeganiem zasad na obszarach kolejowych – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Kampania Kolejowe ABC realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, propagująca zasady bezpieczeństwa oraz wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym zachowaniem się podczas korzystania z transportu kolejowego. Kampania jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wszystkie materiały dostępne są na stronie www.kolejoweabc.pl.