W kwietniu 2023 r. koleją podróżowało prawie 30,1 mln pasażerów, co w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2022 r. oznacza wzrost o 3,2 mln osób (+11,7%). Praca przewozowa osiągnęła poziom ponad 2 mld pasażerokilometrów i była o niemal 0,2 mld pasażerokilometrów wyższa (10,8%) niż rok wcześniej.
Mniejszy wzrost odnotowano w przypadku pracy eksploatacyjnej, którą wykonano na poziomie 15,2 mln pociągokilometrów – o 0,3 mln pociągokilometrów więcej (+1,8%) w zestawieniu rok do roku. Analizowane parametry: liczba pasażerów, wielkość pracy przewozowej i eksploatacyjnej osiągnięte w kwietniu 2023 r., to wartości najwyższe spośród odnotowanych do tej pory w kwietniu od 2012 r.
Średnia odległość jaką pasażer kolei pokonał w ubiegłym miesiącu to 66,8 km – o 0,5 km mniej niż w kwietniu 2022 r.
W przypadku liczby pasażerów i wykonanej pracy eksploatacyjnej kwiecień 2023 r. okazał się nieznacznie słabszy niż marzec 2023 r. Ogółem przewieziono o 1,1 mln pasażerów mniej (-3,4%) i uzyskano poziom pracy eksploatacyjnej o 0,5 mln pociągokilometrów niższy (-3,3%). W przypadku pracy przewozowej odnotowano wzrost o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów (+7,7%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Wyższa była również średnia odległość przejazdu pasażera – o 6,9 km (+11,5%) wobec marca 2023 r.
Zarówno praca przewozowa, jak i średnia odległość uzyskana w kwietniu to dotychczas najwyższe wartości osiągnięte w statystykach miesięcznych od początku tego roku. W przypadku przewoźnika dalekobieżnego PKP Intercity kwiecień to najlepszy miesiąc 2023 r. zarówno pod względem wykonanej pracy przewozowej, jak i liczby przewiezionych pasażerów.
Ogółem od początku 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 118 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie 7,5 mld pasażerokilometrów, a pracę eksploatacyjną w wysokości 61,9 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z analogicznym okresem w 2022 r. to o prawie o 20,2 mln pasażerów więcej (+20,6%), zrealizowano pracę przewozową większą o 1,2 mld pasażerokilometrów (+19%), a praca eksploatacyjna była większa o 0,9 mln pociągokilometrów (+1,4%).
Udział przewoźników malejąco wg liczby pasażerów za okres styczeń-kwiecień 2023
Polregio | 26,95% |
Koleje Mazowieckie | 16,92% |
PKP Intercity | 16,13% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście | 11,77% |
Koleje Śląskie | 5,83% |
Koleje Dolnośląskie | 5,12% |
Koleje Wielkopolskie | 4,96% |
Szybka Kolej Miejska w Warszawie | 4,27% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 2,77% |
Koleje Małopolskie | 2,24% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 2,12% |
Arriva RP | 0,73% |
Pozostali | 0,19% |
Udział przewoźników malejąco wg pracy przewozowej za okres styczeń-kwiecień 2023
PKP Intercity | 54,68% |
Polregio | 18,59% |
Koleje Mazowieckie | 7,96% |
Koleje Dolnośląskie | 3,89% |
Koleje Śląskie | 3,69% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście | 3,62% |
Koleje Wielkopolskie | 2,70% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 1,37% |
Koleje Małopolskie | 1,19% |
Szybka Kolej Miejska w Warszawie | 1,01% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,49% |
Arriva RP | 0,39% |
Pozostali | 0,44% |
Udział przewoźników malejąco wg pracy eksploatacyjnej za okres styczeń-kwiecień 2023
PKP Intercity | 34,53% |
Polregio | 29,23% |
Koleje Mazowieckie | 10,36% |
Koleje Dolnośląskie | 6,19% |
Koleje Wielkopolskie | 4,89% |
Koleje Śląskie | 4,36% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 2,93% |
Koleje Małopolskie | 1,74% |
Szybka Kolej Miejska w Warszawie | 1,56% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście | 1,55% |
Arriva RP | 1,40% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,82% |
Pozostali | 0,44% |