UTK: blisko 30,1 mln pasażerów w kwietniu 2023 r.

UTK: blisko 30,1 mln pasażerów w kwietniu 2023 r.

W kwietniu 2023 r. koleją podróżowało prawie 30,1 mln pasażerów, co w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2022 r. oznacza wzrost o 3,2 mln osób (+11,7%). Praca przewozowa osiągnęła poziom ponad 2 mld pasażerokilometrów i była o niemal 0,2 mld pasażerokilometrów wyższa (10,8%) niż rok wcześniej.

Mniejszy wzrost odnotowano w przypadku pracy eksploatacyjnej, którą wykonano na poziomie 15,2 mln pociągokilometrów – o 0,3 mln pociągokilometrów więcej (+1,8%) w zestawieniu rok do roku. Analizowane parametry: liczba pasażerów, wielkość pracy przewozowej i eksploatacyjnej osiągnięte w kwietniu 2023 r., to wartości najwyższe spośród odnotowanych do tej pory w kwietniu od 2012 r.

Średnia odległość jaką pasażer kolei pokonał w ubiegłym miesiącu to 66,8 km – o 0,5 km mniej niż w kwietniu 2022 r.

W przypadku liczby pasażerów i wykonanej pracy eksploatacyjnej kwiecień 2023 r. okazał się nieznacznie słabszy niż marzec 2023 r. Ogółem przewieziono o 1,1 mln pasażerów mniej (-3,4%) i uzyskano poziom pracy eksploatacyjnej o 0,5 mln pociągokilometrów niższy (-3,3%). W przypadku pracy przewozowej odnotowano wzrost o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów (+7,7%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Wyższa była również średnia odległość przejazdu pasażera – o 6,9 km (+11,5%) wobec marca 2023 r.

Zarówno praca przewozowa, jak i średnia odległość uzyskana w kwietniu to dotychczas najwyższe wartości osiągnięte w statystykach miesięcznych od początku tego roku. W przypadku przewoźnika dalekobieżnego PKP Intercity kwiecień to najlepszy miesiąc 2023 r. zarówno pod względem wykonanej pracy przewozowej, jak i liczby przewiezionych pasażerów.

Ogółem od początku 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 118 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie 7,5 mld pasażerokilometrów, a pracę eksploatacyjną w wysokości 61,9 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z analogicznym okresem w 2022 r. to o prawie o 20,2 mln pasażerów więcej (+20,6%), zrealizowano pracę przewozową większą o 1,2 mld pasażerokilometrów (+19%), a praca eksploatacyjna była większa o 0,9 mln pociągokilometrów (+1,4%).

Udział przewoźników malejąco wg liczby pasażerów za okres styczeń-kwiecień 2023

Polregio26,95%
Koleje Mazowieckie16,92%
PKP Intercity 16,13%
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście 11,77%
Koleje Śląskie 5,83%
Koleje Dolnośląskie 5,12%
Koleje Wielkopolskie 4,96%
Szybka Kolej Miejska w Warszawie4,27%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna 2,77%
Koleje Małopolskie 2,24%
Warszawska Kolej Dojazdowa 2,12%
Arriva RP 0,73%
Pozostali0,19%

Udział przewoźników malejąco wg pracy przewozowej za okres styczeń-kwiecień 2023

PKP Intercity 54,68%
Polregio18,59%
Koleje Mazowieckie7,96%
Koleje Dolnośląskie 3,89%
Koleje Śląskie 3,69%
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście 3,62%
Koleje Wielkopolskie 2,70%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna 1,37%
Koleje Małopolskie 1,19%
Szybka Kolej Miejska w Warszawie1,01%
Warszawska Kolej Dojazdowa 0,49%
Arriva RP 0,39%
Pozostali0,44%

Udział przewoźników malejąco wg pracy eksploatacyjnej za okres styczeń-kwiecień 2023

PKP Intercity 34,53%
Polregio29,23%
Koleje Mazowieckie10,36%
Koleje Dolnośląskie 6,19%
Koleje Wielkopolskie 4,89%
Koleje Śląskie 4,36%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna 2,93%
Koleje Małopolskie 1,74%
Szybka Kolej Miejska w Warszawie1,56%
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście 1,55%
Arriva RP 1,40%
Warszawska Kolej Dojazdowa 0,82%
Pozostali0,44%