Ukrzaliznycia i Alstom sfinalizowały umowy na zakup 130 lokomotyw

Ukrzaliznycia i Alstom sfinalizowały umowy na zakup 130 lokomotyw

W najbliższym czasie Koleje Ukraińskie będą mogły odnowić flotę elektrycznych lokomotyw towarowych – w ramach pakietu wsparcia makrofinansowego Francji, który obejmuje ukierunkowane kredyty uprzywilejowane dla Ukrainy, realizowany będzie projekt zakupu lokomotyw.

8 lutego 2022 r. w obecności prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego i prezydenta Francji Emmanuela Macrona podpisano protokół o współpracy, w którym zapisano umowy. Protokół podpisali Ołeksandr Kamyszyn, prezes JSC Ukrzaliznytsia oraz Henri Pupar-Lafarge, prezes Alstom.

W przypadku pomyślnej realizacji zamierzeń koleje ukraińskie otrzymają 130 nowych lokomotyw elektrycznych: 50 jednosystemowych lokomotyw elektrycznych i 80 dwusystemowych

– Podpisana umowa pozwoli nam pozyskać tak potrzebne lokomotywy elektryczne w najlepszych możliwych warunkach w nowoczesnych, niespokojnych czasach. Wykorzystanie ukraińskich firm i specjalistów w budowie i konserwacji maszyn przyniesie również Ukrainę wyjątkowe doświadczenie. Jest jeszcze wiele do zrobienia, aby omówić szczegóły techniczne, ale większość negocjacji już za nami – powiedział Ołeksandr Kamyshin, prezes zarządu firmy.

Negocjacje w sprawie tej umowy rozpoczęły się w 2018 roku, trwały trzy lata i zakończyły w ubiegłym roku podpisaniem umowy międzyrządowej. 1 lipca 2021 r. Rada Najwyższa przyjęła ustawę „O ratyfikacji umowy ramowej między rządem Ukrainy a rządem Republiki Francuskiej w sprawie oficjalnego wsparcia odnowy floty lokomotyw elektrycznych kolei ukraińskich” 1607- IX.

Podpisany protokół przewiduje pożyczkę finansową na 14 lat przez francuski Skarb Państwa i konsorcjum bankowe w wysokości 85% wartości kontraktu. Zaliczka na dostawę lokomotyw elektrycznych wynosi 15%.

– To nie jest tylko umowa o dostawach lokomotyw – to integracja Ukrainy z systemem gospodarczym i siecią transportową Unii Europejskiej – powiedział minister infrastruktury Aleksander Kubakow.

Obecnie tabor lokomotyw UZ jest wyeksploatowany w 95%, średni wiek lokomotyw elektrycznych i spalinowych to 40 lat. Renowacja taboru lokomotyw to jeden z priorytetów prezydenckiego programu „Wielka Budownictwo”.