Tunel pod Warszawą Zachodnią połączył Wolę z Ochotą

Tunel pod Warszawą Zachodnią połączył Wolę z Ochotą

W obecności wiceministra Malepszaka, przedstawicieli PKP PLK oraz firmy Budimex, nastąpiło przebicie ściany między już wybudowanym tunelem a czynnymi peronami nr 4-8 oraz budowanymi jeszcze platformami nr 1-3.

Wiceminister Piotr Malepszak podtrzymał termin zakończenia inwestycji.

Ten wykonawca, którego mamy na placu budowy, jest wiarygodnym wykonawcą. Oczywiście, zawsze zdarzają się opóźnienia w bardzo dużych inwestycjach. Istnieje wiele kwestii niezidentyfikowanych w gruncie, wiele niespodzianek, ale jeśli chodzi o tego wykonawcę, jeśli chodzi o firmę Budimex, to nie mam obaw – zaznaczył Malepszak.

Zgodnie z założeniami, zakończenie inwestycji zaplanowano na grudzień 2024 r. wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy pociągów na 2024/25 rok.

Jak zmieni się Warszawa Zachodnia po inwestycji?

Stacja Warszawa Zachodnia, będąca najważniejszą stacją na sieci kolejowej w Polsce (średnio przejeżdża od 900 do 1000 pociągów na dobę), zyska więcej funkcjonalności dla pasażerów. To jest zupełnie nowa jakość dla pasażerów.

Wiemy, jak wyglądały perony stacji Warszawa Zachodnia. To były lata sześćdziesiąte i ściekający asfalt z peronów, a dzisiaj mówimy o stacji, która jest w europejskim wydaniu, która przyjmie więcej pociągów, więcej pasażerów – dodał wiceminister.

Przedstawiciel resortu dodał, że patrząc na te liczby, które mamy związane z prognozami, będzie to stacja, która może być numerem jeden na sieci kolejowej w Polsce.

W szerszym horyzoncie do roku 2040, a nawet 2050, w związku z planami bardzo dużego rozwoju kolei, w tym chociażby uruchomienie nowej linii kolejowej z Warszawy do Łodzi, ta stacja będzie w tym systemie stacją początkową – podkreślił Malepszak.

PKP PLK powoła menedżera stacji

W nowym dworcu Warszawa Zachodnia, od strony ul. Tunelowej, a także w budowanym tunelu, będzie kilkadziesiąt lokali komercyjnych. Jak przekazał Piotr Wyborski, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe, w spółce trwają przygotowania do tego, aby dostępne przestrzenie były najszybciej wynajęte.

Chcemy mieć menedżera, który będzie odpowiedzialny za komercjalizację przestrzeni, aby pasażerowie, którzy w tym tunelu się pojawią za kilka miesięcy, mogli z tej przestrzeni korzystać – dodał Wyborski.