Tunel CPK w Łodzi z pozwoleniem na budowę

Tunel CPK w Łodzi z pozwoleniem na budowę

Spółka CPK otrzymała kolejne pozwolenie na budowę dotyczące tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Decyzja dotyczy najważniejszego elementu inwestycji: drążenia pod centrum miasta ponad 4-kilometrowego odcinka dla Kolei Dużych Prędkości. W związku z innymi etapami tej inwestycji w Łodzi trwają już prace budowlane.

Dokument zatwierdzony przez Wojewodę Łódzkiego to dobra wiadomość dla trwających przygotowań do budowy tunelu. Spółka jest gotowa do ogłoszenia ostatniego przetargu w ramach tej inwestycji.

Uzyskanie pozwolenia na budowę umożliwia rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. To jeden z najbardziej wymagających odcinków wchodzących w skład linii kolejowej Y i jednocześnie nasz najbardziej zaawansowany projekt – powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Od września ubiegłego roku trwa wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, które realizuje firma Keller Polska. Koszt tego kontraktu to nieco ponad 93 mln zł netto. Oprócz wzmacniania fundamentów wykonawca prowadzi m.in. budowę kanalizacji kablowej (podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej), przebudowę przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych oraz budowę sieci elektroenergetycznej. Nadzór nad pracami jako inżynier kontraktu prowadzi firma DTŚ.

Komora startowa, a zarazem wyjście tunelu na powierzchnię, powstanie w okolicach osiedla Retkinia – na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Tutaj prace rozpoczną się w ciągu najbliższych tygodni. Z kolei prace przy komorze wydobywczej dla automatycznej tarczy drążącej (TBM) ruszą po zakończeniu wzmacniania fundamentów ŁDK. Komora powstanie po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna (w sąsiedztwie ŁDK). W grudniu zeszłego roku spółka CPK podpisała umowę z Budimeksem o wartości prawie 147 mln zł netto na realizację tego zadania.

Przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi prace postępują systematycznie i zgodnie z harmonogramem. Zastosowane przez nas technologie ograniczą do minimum uciążliwości dla mieszkańców związane z tą budową –  dodał mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Podziemna konstrukcja będzie miała długość ponad 4 km i średnicę ok. 14 m. Będzie również największym dotychczas podziemnym tunelem kolejowym w Polsce realizowanym metodą automatycznej TBM.