Trzeci szlak kolejowy z Olsztyna do Ełku do modernizacji

Trzeci szlak kolejowy z Olsztyna do Ełku do modernizacji

Aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego zakłada m.in. rewitalizację linii kolejowej nr 223. To obecnie nieużytkowany szlak kolejowy biegnący od Czerwonki w powiecie olsztyńskim, przez Mrągowo, Mikołajki i Orzysz, do Ełku. Jest to linia, która przebiega najbliżej jeziora Śniardwy i nazywana jest linią wiodącą przez serce Mazur.

Inwestycja będzie miała na celu przywrócenie przejezdności linii kolejowej na całej jej długości, tak aby umożliwić wznowienie przewozów pasażerskich. W ramach projektu odbudowana zostanie infrastruktura pasażerska, która będzie dostosowana do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Realizacja projektu pozwoli na przywrócenie połączeń pasażerskich m.in. do Mrągowa, Mikołajek czy Orzysza.

Przywrócenie do ruchu linii 223 oznaczać będzie, że Olsztyn i Ełk będą połączone już nie dwiema, a trzema liniami kolejowymi. Pozostałe dwie to linia nr 219 przebiegająca przez Szczytno i Pisz oraz linia nr 353 przez Korsze i Giżycko.

Przypomnijmy, że w styczniu 2021 spółka Centralny Port Komunikacyjny przeznaczyła 20 mln zł na dofinansowanie prac przygotowawczych dla modernizacji linii kolejowej nr 223  z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki.  

Choć inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej Plus, to ostatecznie inwestycja został odrzucona. Wniosek pozostał bez rozpatrzenia z uwagi na brak dokumentów.