Trwają jazdy testowe pierwszego ELFa 2 dla Kolei Małopolskich

Trwają jazdy testowe pierwszego ELFa 2 dla Kolei Małopolskich

Produkcja pierwszego pociągu Elf 2 dla województwa małopolskiego została zakończona. Rozpoczęły się badania homologacyjne nowego pojazdu, który w listopadzie dotrze na badania na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.

W październiku 2019 roku województwo małopolskie podpisało z firmą PESA Bydgoszcz umowę na dostawę czterech sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, w wersji czteroczłonowej do obsługi linii kolejowych na terenie Małopolski. Wartość kontraktu, obejmująca również pięcioletnią kompleksową usługę utrzymaniowo-serwisowo-naprawczą, gwarancję i szkolenia dla pracowników, wyniosła ponad 109 mln zł.

Pociągi produkowane przez PESĘ będą jeździły z prędkością do 160 km/h. Każdy z czterech nowoczesnych, ekonomicznych i komfortowych pojazdów posiada 200 miejsc siedzących, a dodatkowo wyposażony jest m.in. w klimatyzację, WiFi, miejsce na rowery oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami (winda, rampa oraz pętla indukcyjna dla osób z dysfunkcją słuchu) i rodzin z dziećmi (przewijak dla niemowląt, bezstopniowe przejścia międzyczłonowe). W każdym pociągu będą zainstalowane systemy służące do monitoringu, informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i pomiaru punktualności. Projekt pod nazwą Zakup taboru kolejowego: nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych na potrzeby rozwoju kolei małopolskich (POIiŚ 2014-2020) realizowany jest przy udziale dofinansowania unijnego w kwocie 32,6 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

– Jak każda inwestycja realizowana przez województwo, również zakup taboru kolejowego jest odpowiedzią Zarządu Województwa Małopolskiego na potrzeby mieszkańców regionu. Dlatego podczas wyboru foteli pasażerskich do pojazdów Elf 2, o opinię zapytaliśmy młodych ekspertów w tej dziedzinie, uczniów Technikum Komunikacyjnego nr 25 w Krakowie oraz wszystkich mieszkańców Małopolski – przypomniał wicemarszałek Łukasz Smółka.

Pociągi będą jeździć na liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej:

  • SKA 1: Kraków Lotnisko/ Airport – Kraków Główny – Wieliczka Rynek – Kopalnia;
  • SKA2: Sędziszów – Kraków Główny – Skawina;
  • SKA3: Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.

W trakcie realizacji jest również kolejny kontrakt, zawarty przez województwo z Newagiem, o wartości ponad 245 mln zł. Przedmiotem zamówienia jest dostawa dziewięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych, realizowana w ramach projektu Zakup taboru kolejowego do obsługi połączeń aglomeracyjnych, dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Kwestia zakupu przez Małopolskę taboru kolejowego była poruszana podczas Forum Ekonomicznego 2020 w Karpaczu, w ramach panelu Kolej na gospodarkę – nowe połączenia impulsem do rozwoju regionów, gdzie rozmawiano o możliwościach rozwoju województw związanych z inwestycjami w infrastrukturę.

– Dysponujemy taborem najwyższej jakości, posiadającym europejski standard, z którego jesteśmy dumni. Nie poprzestajemy na tym, co mamy, bo wciąż prowadzimy liczne inwestycje i wzbogacamy ofertę przewozową o nowe pociągi. Budujemy także nowoczesne zaplecze kolejowe dla pociągów Kolei Małopolskich i Polregio – zaznaczył wicemarszałek Łukasz Smółka.