Szerszy zakres prac na stacji Warszawa Zachodnia [GALERIA]

Szerszy zakres prac na stacji Warszawa Zachodnia [GALERIA]

Szerszy zakres prac na stacji Warszawa Zachodnia od 29 sierpnia wymaga zmian w komunikacji. Na perony wejście będzie wyłącznie od strony Al. Jerozolimskich. O zmianach podróżnych informują banery, plakaty, komunikaty głosowe.

Wykonawca równolegle do budowy nowych peronów, zadaszenia i kładki, rozszerza przebudowę przejścia podziemnego w obszarze peronu 8 (od strony Woli). Większy zakres prac, także w układzie torów, wymaga zmian w kursowaniu pociągów regionalnych i aglomeracyjnych. Składy odjeżdżające obecnie z peronu 8 Warszawy Zachodniej w kierunku Warszawy Gdańskiej, będą rozpoczynały i kończyły bieg na wcześniejszym przystanku Warszawa Wola.

Pomimo największej w historii przebudowy stacji i ograniczonego zakresu torów, utrzymane jest kursowanie pociągów. W ciągu doby na Warszawie Zachodniej zapewniony jest przejazd ok. 800 pociągów w tym  140 pociągów dalekobieżnych. Organizacja rozkładu jazdy wymaga szczegółowych ustaleń między zarządca linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą. Istotne zmiany wprowadzane są przy okazji korekty rozkładu jazdy.

Widać nowe perony, zadaszenie, przejście podziemne

Na stacji Warszawa Zachodnia ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu uczestniczy w budowie zadaszenia, peronów, przejścia podziemnego, wiaduktu, nowych torów i urządzeń sterowania.

Wykonawca przywozi i stawia kolejne konstrukcje zadaszenia stacji o powierzchni 35 000 m2 (3,5 ha). Dach o długości 200 metrów i szerokości 150 metrów będzie mocowany na 60 słupach i przykryje 8 peronów. Zbudowano już korpusy peronów nr 6 i 7. Układana jest nawierzchnia. Widoczne są elementy niższych wiat. Powstaje nowy peron, za dotychczasowym siódmym.

Wykonana jest płyta stropowa nowego przejścia pod torami. Powstanie podziemny przejazd dla tramwajów. W nowym budynku potrzebnym do obsługi stacji rozpoczęto już prace we wnętrzu. Remontowany jest wiaduktu kolejowy nad al. Prymasa Tysiąclecia. Wymieniane są tory, rozjazdy, sieć trakcyjna oraz system sterowania ruchem m.in. między Warszawą Centralną a Zachodnią.

Warszawa Zachodnia zmienia oblicze

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.