Stadler dostarczy ÖBB 16 pojazdów FLIRT Akku

Stadler dostarczy ÖBB 16 pojazdów FLIRT Akku

ÖBB zamówiło 16 pociągów Cityjet z napędem akumulatorowym. Pojazdy mają jeździć wzdłuż Kamptalbahn w Dolnej Austrii od 2028 roku. Umowa ramowa ze Stadlerem pozwala na zamówienie do 120 zasilanych bateryjnie zespołów trakcyjnych o łącznej wartości do 1,3 mld euro. Pierwsze zamówienie jest warte do 194 mln euro.

Nowe zasilane bateryjnie zespoły trakcyjne są kamieniem milowym w kierunku dekarbonizacji regionalnego transportu kolejowego. Jak sama nazwa wskazuje, pociągi mogą jeździć na zasilaniu bateryjnym na niezelektryfikowanych odcinkach. Oznacza to, że możemy obejść się bez pociągów napędzanych olejem napędowym również na tych trasach. Wyposażenie zestawów spełnia najnowsze standardy i nie pozostawia nic do życzenia – od gniazda przy fotelu po automatyczną klimatyzację – podkreśla Andreas Matthä, prezes zarządu ÖBB.

Cieszymy się, że możemy wprowadzić do Austrii naszą zasilaną bateryjnie wersję bestsellera Stadlera FLIRT. Aby osiągnąć swoje cele klimatyczne, Stadler zainwestował w ekologiczne rozwiązania napędowe. Dzięki tej nagrodzie Stadler był już w stanie sprzedać ponad 150 pojazdów z alternatywnymi układami napędowymi w siedmiu krajach, po raz kolejny potwierdzając swoją wiodącą pozycję w zakresie napędów oszczędzających zasoby. Cieszymy się, że możemy współpracować z ÖBB w celu przyspieszenia dekarbonizacji transportu kolejowego w Austrii – mówi Christian Diewald, dyrektor zarządzający Stadler Austria GmbH.

Zastosowanie zasilanych bateryjnie zespołów trakcyjnych pozwoli zaoszczędzić do 1,7 miliona litrów oleju napędowego rocznie. Odpowiada to około 4 250 tonom CO2. Dla porównania: jest to roczne zużycie CO2 przez około 600 Austriaków. Jednocześnie podróżni w Dolnej Austrii skorzystają na krótszym czasie podróży, częściowo ze względu na szybsze przyspieszenie pojazdów.

W drodze z najnowocześniejszymi funkcjami

Nowe zespoły trakcyjne Cityjet zasilane bateryjnie, produkowane w zakładzie Stadlera w Bussnang, są trzywagonowe, mają około 63 metry długości i mogą poruszać się z prędkością do 160 km/h. Przy przewidywanej pojemności 160 miejsc nowe pociągi oferują większą pojemność, która jest potrzebna głównie dla ruchliwych pociągów w godzinach szczytu.

Wyposażenie zasilanych bateryjnie zespołów trakcyjnych w skrócie

  • Wejścia bez barier na tym samym poziomie
  • Klimat
  • Regulowane, ergonomiczne fotele z dużą przestrzenią na nogi
  • Gniazda (Schuko i USB C) przy siedzeniach
  • Stoły dla grup siedzących vis-à-vis
  • Składane stoliki z uchwytem na tablet/smartfon i podnóżkami do siedzeń rzędowych
  • Miejsca parkingowe dla wózków dziecięcych przy każdym miejscu wsiadania (z wyjątkiem wózków dziecięcych dostępnych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej)
  • Parking dla maksymalnie 12 rowerów
  • 2 miejsca dla wózków inwalidzkich
  • Monitory informacyjne z najnowocześniejszym systemem informacji pasażerskiej
  • Wystarczająca ilość miejsca do przechowywania bagażu
  • 1 toaleta bez barier ze stółem do przewijania
  • Przycisk Zatrzymaj żądanie