Środkowy most kolejowy nad Wisłą w Krakowie jest już złożony

Środkowy most kolejowy nad Wisłą w Krakowie jest już złożony

Gotowa jest konstrukcja drugiego mostu kolejowego przez Wisłę. Do końca czerwca na przeprawie zostaną ułożone tory i rozwieszona sieć trakcyjna. Po przejściu niezbędnych odbiorów i testów obciążeniowych na konstrukcję wjadą pociągi. Dzięki temu możliwe będzie uruchomienie dwóch torów kolejowych pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Zwiększy to możliwości prowadzenia ruchu pociągów w całym regionie.

Nowy most ma 234 metry długości i 14 metrów szerokości. Składa się z trzech betonowych przęseł zwieńczonych stalowymi łukami. Najdłuższe z nich ma 116 metrów długości i 18 metrów wysokości. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, po których pociągi dalekobieżne przejadą z prędkością do 100 km/h. Po obu jego stronach zlokalizowane będą przeprawy z torami dla pociągów aglomeracyjnych. Po pierwszej z nich już jeżdżą pociągi. Druga jest w budowie. Montowane są przęsła nad rzeką i ul. Zabłocie. Przęsło nad ul. Podgórską powstanie po przeniesieniu pod ziemię kolidującej linii wysokiego napięcia – zadanie to realizuje krakowski samorząd. Oprócz toru na tej przeprawie znajdzie się miejsce dla pieszych i rowerzystów. Poprawi to komunikację w centrum Krakowa i zwiększy dostępność do przystanku Kraków Zabłocie.

Nowe mosty kolejowe są niezbędne do uruchomienia dodatkowych torów kolejowych przez centrum Krakowa. Docelowo pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem pociągi pasażerskie pojadą po czterech torach. W mieście PLK budują nowe estakady kolejowe, a wiadukty są poszerzane. Warty przeszło 1 mld zł projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to największa unijna inwestycja transportowa w Krakowie. Zadanie współfinansowane jest w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.”