SOK zmodernizowała Mobilne Centra Monitoringu

SOK zmodernizowała Mobilne Centra Monitoringu

W trosce o bezpieczeństwo i porządek publiczny na obszarze kolejowym, a także optymalną realizację nałożonych ustawowych zadań, Komenda Główna Straży Ochrony Kolei zmodernizowała, wcześniej zakupione pojazdy specjalne – Mobilne Centra Monitoringu. Nowy MCM został zbudowany na bazie Mercedesa Benz Sprinter z układem 4×4. 9 wozów obserwacyjnych prezentuje rozwiązania oparte na zaawansowanych technicznie urządzeniach teleinformatycznych.

Mobilne Centrum Monitoringu to wóz obserwacyjny z systemem kamer i monitorów wykorzystywany do zadań specjalnych. Ma za zadanie zapewniać bezpieczeństwo na obszarach kolejowych oraz prowadzić monitoring wizyjny miejsc szczególnie zagrożonych na szlakach kolejowych, dworcach i węzłowych stacjach towarowych. Warto wspomnieć, że poprzedni MCM wszedł do służby w 2012 roku, a więc 11 lat temu. Przez lata był używany przy zabezpieczaniu różnego rodzaju imprez masowych. Wykorzystywano go również w działaniach zmierzających do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym na przejazdach kolejowych Wspierał także inne służby, w tym Policję oraz Straż Graniczną w pracy operacyjnej. MCM był pierwszym pojazdem tego typu wykorzystywanym przez polską Straż Ochrony Kolei. Wzorowały się na nim inne służby budujące podobne pojazdy. Po 11 latach nadszedł czas, aby zastąpić go nowym, bardziej nowoczesnym modelem. Koszt modernizacji MCM to 9 714 835,20 złotych.

Nowe Mobilne Centrum Monitoringu Straży Ochrony Kolei to samochód marki Mercedes Benz Sprinter z zamontowanym zestawem kamer. Prezentuje on rozwiązania oparte na zawansowanych technicznie urządzeniach czołowego integratora sprzętu teleinformatycznego przeznaczonego do rozwiązań mobilnych w skali kraju Integration Technical Systems Solutions. Konfiguracja i stopień zaawansowania technicznego wykorzystanych urządzeń uzależnione zostały od potrzeb formacji.

Komenda Głowna Straży Ochrony Kolei przeprowadziła modernizację 9 pojazdów marki Mercedes Benz ze specjalistycznym sprzętem nadzoru. Firma Whisper Power Polska zamontowała nowoczesne agregaty prądotwórcze Elite 8 jako stabilne i ciche źródło zasilania do tych pojazdów. Nowa głowica optoelektroniczną pozwala prowadzić działania operacyjne z wykorzystaniem cyfrowej kamery termowizyjnej. Generując obraz w oparciu o różnicę temperatur, operator pojazdu MCM jest w stanie precyzyjnie namierzyć ukrywające się osoby. Taki rodzaj sprzętu pozwoli również na wykrywanie nielegalnych przemytników czy imigracji. W MCM wykorzystano także najnowsze urządzenia monitoringu wizyjnego z matrycami megapikselowymi zapewniającymi wysoką jakość obrazu. Dodatkowo diody podczerwieni zostały zintegrowane z kamerami, co pozwala na obserwacje otoczenia w porze nocnej. Wbudowane w kamery akumulatory pozwalające na 8 godzinną pracę, a przy tym cechują się kompaktowymi rozmiarami i niewielką masą wynoszącą około 3 kg. Ponadto modemy 4G pozwalają na podgląd obrazu z dowolnego miejsca. Dzięki tym sprzętom, operatorzy MCM jeszcze efektywniej mogą wykonywać czynności operacyjne.

Straż Ochrony Kolei obecnie korzysta z najnowocześniejszych technologii cyfrowej rejestracji obróbki obrazu i bezprzewodowej transmisji sygnału łączami wysokiej częstotliwości. Samochód został również zaopatrzony w system kamer, wśród których znajdują się kamery: szybkoobrotowe z lampami podczerwieni montowane na głowicy masztu, termowizyjne obrotowe zlokalizowane na głowicy masztu, służące do obserwacji terenu na odległości nawet do 1000 metrów, dzienno-nocne oraz stacjonarne, do obserwacji otoczenia wokół pojazdu, a także w bezprzewodową kamerę typu GSM. Obsługa pojazdu dysponuje także czterema zestawami kamer bezprzewodowych, montowanych na lekkich statywach. Dzięki radiotelefonicznej łączności konwencjonalnej, rejestracji obrazu monitoringu wizyjnego oraz jego obróbki w MCM, pojazd daje dowódcy możliwość sprawnego zarządzania podległymi siłami.

Obsługę MCM w dalszym ciągu stanowi dwóch przeszkolonych funkcjonariuszy SOK, których zadaniem jest techniczna obsługa monitoringu oraz rozmieszczanie kamer i systemów bezprzewodowych. Modernizacja dotyczyła wszystkich 9 pojazdów obserwacyjnych Straży Ochrony Kolei w następujących Komendach Regionalnych: Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań, Katowice, Szczecin, Lublin i Przemyśl.