SNCF Voyageurs i Alstom przedstawiają pierwszy francuski pociąg hybrydowy [GALERIA]

SNCF Voyageurs i Alstom przedstawiają pierwszy francuski pociąg hybrydowy [GALERIA]

Rok po hybrydyzacji i po 8 miesiącach testów, SNCF Voyageurs i Alstom prezentują pierwszy francuski pociąg hybrydowy w zakładzie Alstom w Reichshoffen oraz w siedzibie Régions de France w Paryżu, z udziałem regionów Occitanie, Grand-Est, Nouvelle-Aquitaine i Centre-Val-de-Loire.

Francuska premiera

Ten regionalny pociąg jest pierwszym projektem hybrydyzacji pociągu Régiolis we Francji. Projekt został zainicjowany w 2018 r. przez Grupę SNCF i Alstom, przy mobilizacji i udziale finansowym regionów Occitanie, Grand-Est, Nouvelle-Aquitaine i Centre-Val-de-Loire oraz udostępnieniu przez Region Occitanie składu. Ambicją projektu jest przyczynienie się do dekarbonizacji taboru pociągów regionalnych. Celem jest zmniejszenie zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych, dzięki rozwiązaniu, które umożliwia dostosowanie istniejącej floty silników wysokoprężnych bez konieczności modyfikowania obecnej infrastruktury.

– Próby pierwszego pociągu hybrydowego Régiolis pokazują, że hybrydyzacja pociągów z silnikiem Diesla jest realistycznym rozwiązaniem, zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym, pozwalającym zmniejszyć zużycie energii i emisję gazów cieplarnianych. Alstom jest szczególnie dumny, że może przyczynić się wraz z SNCF oraz regionami Occitanie, Grand-Est, Nouvelle-Aquitaine i Centre-Val-de-Loire do czystszej i bardziej zrównoważonej mobilności – powiedział Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom France.

Osiem miesięcy testów

Walidacja systemów magazynowania energii w zakładzie Alstom w Tarbes (centrum doskonałości dla „zielonych” systemów trakcyjnych) pod koniec 2020 r. umożliwiła hybrydyzację pierwszego pociągu Régiolis na początku 2021 r. w zakładzie Alstom w Reichshoffen. Hybrydyzacja pociągu polegała na zastąpieniu połowy silników Diesla systemami magazynowania energii złożonymi z akumulatorów litowo-jonowych. Pociąg został również tymczasowo wyposażony w wagon laboratoryjny i czujniki do pomiaru przepływów energii w pociągu.

– W walce, którą toczymy w imieniu Regionów o dekarbonizację TER, zdecydowaliśmy się zainwestować w pociągi hybrydowe, które są użytecznym rozwiązaniem pozwalającym na skuteczne i szybkie ograniczenie emisji CO2. Oprócz wodoru i biopaliwa, pociągi hybrydowe zajmują należne miejsce w zestawie technologii, na które liczymy w naszym programie PLANETER, aby odejść od oleju napędowego – mówi Christophe Fanichet, dyrektor generalny SNCF Voyageurs.

Wyposażony w dwa systemy magazynowania energii i wagon laboratoryjny, pociąg rozpoczął testy w 2021 roku. W Reichshoffen odbyła się faza strojenia statycznego i dynamicznego z prędkością do 60 km/h w celu sprawdzenia pracy pociągu i przetestowania trybu trakcji hybrydowej. Testy były następnie kontynuowane w centrum testowym Velim (w Czechach), z testami walidacyjnymi i certyfikacyjnymi z prędkością do 160 km/h. Wszystkie nowe rodzaje trakcji pociągu zostały przetestowane przy dużej prędkości, a modele symulacji trasy zostały zweryfikowane.

– Jesteśmy bardzo dumni, że możemy uczestniczyć w prezentacji pierwszego pociągu hybrydowego, który będzie jeździł na francuskiej sieci kolejowej. Umiejętności zespołów technicznych SNCF i Alstom umożliwiły sprostanie wyzwaniu integracji innowacyjnego łańcucha trakcyjnego z istniejącym wyposażeniem, torując tym samym drogę do dekarbonizacji pociągów regionalnych. Aby zaoferować regionom inne alternatywy dla oleju napędowego do 2024-2025, pracujemy również nad innymi rozwiązaniami, takimi jak pociągi na wodór i akumulatory, a także częściowa elektryfikacja linii – dodała Carole Desnost, dyrektor ds. technologii Grupy SNCF, Innowacje i projekty.

Pomyślna wstępna informacja zwrotna

Testy wykazały, że pociąg działał zgodnie z oczekiwaniami. Wskaźnik odzysku energii podczas hamowania, który jest wykorzystywany do ładowania akumulatorów, jest bardzo wysoki, ponad 90%, co pozwala zaoszczędzić energię do 20%, w zależności od trasy.

 – Kryzys klimatyczny, z którym mamy do czynienia, oznacza, że ​​musimy ponownie przemyśleć nasze środki transportu, główne źródło emisji gazów cieplarnianych we Francji. Nie chodzi o podróżowanie mniej, ale o podróżowanie lepiej! To jest cały sens naszego Zielonego Paktu dla Oksytanii, ponieważ uważam, że mobilność jest słuszna. Kolej to także odpowiedź na silny wzrost demograficzny naszego regionu, narzędzie rozwoju regionalnego. Dlatego chciałem rozpocząć ambitny plan rozwoju transportu publicznego. Wiąże się to z zapewnieniem dostosowanej, wysokiej jakości i dostępnej usługi w atrakcyjnych cenach. A wyniki są widoczne, ponieważ wzrosła liczba pasażerów w pociągach liO. Dowód, że nasi obywatele są gotowi do skoku, gdy pojawi się oferta. Uczynienie z Oksytanii pionierskiego i wzorcowego regionu pod względem innowacji i transportu niskoemisyjnego naturalnie wiąże się z pociągiem. Już w 2018 roku zobowiązałem Region, wraz z naszymi partnerami, do eksperymentowania z pociągiem hybrydowym, który oferuje zrównoważony postęp w zakresie oszczędności energii i redukcji emisji gazów cieplarnianych. Dziś robimy duży krok naprzód przed komercyjnym uruchomieniem tego pociągu na początku 2023 roku. Jutro pójdziemy jeszcze dalej, ponieważ pierwszy pociąg wodorowy będzie kursował między Montréjeau a Luchon w 2025 roku. Jestem przekonana, że pociąg pozostaje naszym największym atutem w walce o zmniejszenie śladu węglowego naszych podróży – wskazała Carole Delga, Prezydent Regionu Occitanie/Pyrénées-Méditerranée, Prezydent Regionów Francji.

Dzięki zasięgowi około 20 kilometrów tryb bezemisyjny pozwala pociągowi jeździć bez użycia silników spalinowych: ta funkcja zostanie przetestowana w służbie komercyjnej w celu zmniejszenia zanieczyszczenia w niektórych obszarach miejskich. Hybrydowy pociąg regionalny będzie miał taką samą autonomię na liniach niezelektryfikowanych jak dwumodowa wersja spalinowo-elektryczna, do 1000 kilometrów.

– Ta „zielona” technologia jest jednym z rozwiązań, które mogą szybko wygenerować znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych z wykorzystywanych konwencjonalnych urządzeń diesla i jest w pełni zgodna z regionalną i krajową strategią na rzecz mobilności niskoemisyjnej. Region Grand Est z dumą uczestniczy w tym obiecującym projekcie, który przyczyni się do ekologizacji taboru kolejowego i rozwoju prawdziwego sektora na rzecz zrównoważonego rozwoju mobilności, uczestnicząc w reindustrializacji i ożywieniu zatrudnienia w zainteresowane regiony – dodał Jean Rottner, Prezydent Regionu Grand Est.

Kolejne kroki

Pierwszy hybrydowy pociąg regionalny wkrótce opuści zakład w Reichshoffen, aby rozpocząć ostatnią fazę testów na francuskiej krajowej sieci kolejowej. Te końcowe testy umożliwią SNCF Voyageurs sfinalizowanie dokumentacji homolagacyjnej, która zostanie przedstawiona Zakładowi Bezpieczeństwa Kolei Publicznych (EPSF) w celu uzyskania niezbędnych zezwoleń na prowadzenie działalności komercyjnej. Okres ten będzie również wykorzystywany przez SNCF Voyageurs do przygotowania obsługi pociągu na różnych terytoriach (plan ruchu, szkolenie personelu itp.).

– Zazielenienie floty TER jest jednym z głównych ambicji, o których zdecydowano w Néo Terra, mapie drogowej Regionu Nowej Akwitanii mającej na celu przyspieszenie transformacji środowiskowej, a jednym z naszych celów jest dekarbonizacja transportu, a tym samym wycofanie TER z silnikami wysokoprężnymi przez 2030. Aby to osiągnąć, w Regionie przewidziane są różne technologie: akumulatory, wodór, biodiesel (B100), bioGNV i oczywiście hybrydyzacja, za co jestem zachwycony tą prezentacją. Już niedługo na szynach pojawi się hybrydowy TER, co jest doskonałą wiadomością dla naszych podróżnych, przemysłu i planety”. Alain Rousset, Prezydent Regionu Nouvelle-Aquitaine.

Eksperymentalna usługa komercyjna rozpocznie się w drugim kwartale 2023 r. z ruchem w każdym z regionów partnerskich, przed rozważeniem wdrożenia rozwiązania hybrydowego w istniejącej flocie Régiolis.

 – Wyzwanie związane z mobilnością w całym regionie Centre-Val de Loire jest naszym priorytetem. Wiąże się to z ratowaniem i remontami lokalnych linii, do czego zobowiązaliśmy się wspólnie z państwem, ale także z istotną kwestią odnawiania taboru. Dlatego z ambicją postanowiliśmy zobowiązać się do hybrydyzacji naszego istniejącego sprzętu. Fakt, że ten program wchodzi w fazę produkcji, pokazuje jego znaczenie i pozwala nam przewidzieć w niedalekiej przyszłości czystsze pociągi, które są bliżej terytoriów i ich mieszkańców – podkreślił François Bonneau, Prezydent Regionu Centre Val de Loire.