W pierwszym półroczu 2022 r. koleją przewieziono ponad 115,2 mln ton towarów, praca przewozowa wyniosła 30,8 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 42,4 mln pociągokilometrów. W zestawieniu rok do roku to spadek o prawie 9,9 mln ton (-7,9%) w masie towarów, wzrost o prawie 0,2 mld tonokilometrów (+0,6%) w wykonanej pracy przewozowej i spadek o 0,7 mln pociągokilometrów (‑1,7%) w pracy eksploatacyjnej.
Od lutego 2023 r. obserwowaliśmy spadki w przewiezionej koleją masie ładunków w zestawieniu poszczególnych miesięcy rok do roku. Wyniki pierwszego półrocza uwidaczniają wyzwania jakie stoją przed branżą transportową. Wojna w Ukrainie nadal determinuje ograniczenia na kierunkach blisko- i dalekowschodnich, co rzutuje na transport intermodalny. W kraju natomiast została ustabilizowana sytuacja z zapotrzebowaniem na transport węgla. Biorąc pod uwagę, że struktura przewozów w Polsce nadal znacząco różni się od wielu krajów europejskich, przewoźnicy kolejowi powinni poszukiwać nowych kierunków na rozwój. W ostatnim czasie rośnie potencjał przewozowy m.in. dla grup towarowych związanych z rolnictwem – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
W czerwcu 2023 r. koleją przewieziono prawie 18,1 mln ton ładunków, co w zestawieniu z 2022 r. oznacza spadek o 2,3 mln ton (-11,2%). Praca przewozowa osiągnęła wartość 4,9 mld tonokilometrów i była niższa o 0,4 mld tonokilometrów (-8,1%) wobec czerwca 2022 r. Praca eksploatacyjna osiągnęła wartość 6,9 mln pociągokilometrów – o ponad 0,5 mln (-6,8%) mniej niż rok wcześniej. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła 271 km – o 9 km więcej niż w czerwcu 2022 r.
W zestawieniu miesiąc do miesiąca zauważalny jest spadek w masie przetransportowanych towarów o ponad 0,5 mln ton (-2,7%), mniejsza wartość pracy przewozowej o prawie 0,05 mld tonokilometrów (-1%) i zmniejszenie wykonanej pracy eksploatacyjnej o prawie 0,1 mln pociągokilometrów (-1%). Wzrosła natomiast średnia odległość przewozu 1 tony ładunku – o 5 km wobec maja 2023 r.
Udział przewoźników wg masy przewiezionych towarów za okres styczeń-czerwiec 2023
Przewoźnik | Udział |
PKP Cargo S.A. | 32,35% |
DB Cargo Polska S.A. | 15,35% |
Lotos Kolej sp. z o.o. | 5,44% |
PKP LHS sp. z o.o. | 4,05% |
PUK Kolprem sp. z o.o. | 3,70% |
Freightliner PL sp. z o.o. | 3,09% |
ORLEN KolTrans sp. z o.o. | 2,61% |
CTL Logistics sp. z o.o. | 2,20% |
Pol-Miedź Trans sp. z o.o. | 2,17% |
CD Cargo Poland sp. z o.o. | 1,96% |
Udział przewoźników wg pracy przewozowej przewiezionych towarów za okres styczeń-czerwiec 2023
Przewoźnik | Udział |
PKP Cargo S.A. | 34,94% |
Lotos Kolej sp. z o.o. | 8,67% |
DB Cargo Polska S.A. | 5,37% |
PKP LHS sp. z o.o. | 4,55% |
ORLEN KolTrans sp. z o.o. | 3,70% |
Freightliner PL sp. z o.o. | 3,43% |
CTL Logistics sp. z o.o. | 3,22% |
PCC Intermodal S.A. | 2,63% |
CD Cargo Poland sp. z o.o. | 2,30% |
Inter Cargo sp. z o.o. | 2,29% |
Udział przewoźników wg pracy eksploatacyjnej przewiezionych towarów za okres styczeń-czerwiec 2023
Przewoźnik | Udział |
PKP Cargo S.A. | 37,14% |
Lotos Kolej sp. z o.o. | 8,51% |
DB Cargo Polska S.A. | 6,47% |
ORLEN KolTrans sp. z o.o. | 3,60% |
CTL Logistics sp. z o.o. | 3,41% |
PCC Intermodal S.A. | 2,98% |
Freightliner PL sp. z o.o. | 2,14% |
PKP LHS sp. z o.o. | 2,11% |
T&C sp. z o.o. | 1,88% |
Alza Cargo sp. z o.o. | 1,83% |