Skrócą się podróże z Warszawy do Lublina

Skrócą się podróże z Warszawy do Lublina

Od 12 marca 2023 r. między Lublinem a Warszawą pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Wyższą prędkość i bezpieczeństwo przejazdu zapewnił montaż nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym i wykonana modernizacja linii.

Od marcowej korekty rozkładu jazdy na zmodernizowanej linii kolejowej Otwock-Lublin Główny (lk7) podniesiona zostanie prędkość pociągów do 160 km/h.

Najszybszy pociąg PKP IC z Lublina do Warszawy Wschodniej IC „Chełmianin” pojedzie w 1 godzinę 42 minuty, to o 17 minut szybciej. W przeciwnym kierunku, do stacji Lublin Gł,  najszybsze połączenia w 98 min.  zapewnią pociągi IC  IC 12100 „Chełmianin”, IC 1200 „Czartoryski” oraz IC 6220 „Konopnicka”.

Podniesienie prędkości na linii kolejowej było możliwe dzięki uzyskaniu certyfikacji dla nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

Podróżni już korzystają z efektów prac PLK SA na odcinku z Otwocka do Lublina. W ramach inwestycji zmodernizowano m.in.: tory i sieć trakcyjną oraz 42 przejazdy kolejowo-drogowe na 150 km odcinku linii kolejowej nr 7. Pociągi przejeżdżają sprawniej po 13 nowych i 31 zmodernizowanych mostach i wiaduktach kolejowych. Pasażerowie korzystają z 77 nowych, bardziej komfortowych i wyższych peronów. Wszystkie obiekty zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Lepszy dostęp do kolei w Lublinie zapewnia nowo wybudowany przystanek Lublin Zachodni. Zwiększyło się bezpieczeństwo za sprawą budowy 11 i modernizacji 4 przejść podziemnych.

Prace o wartości 3,5 mld zł, prowadzane są w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I”.

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą roboty budowlane na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer i prace przygotowawcze do modernizacji odcinka Warszawa Wawer – Otwock. Efektem realizacji projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II” będzie umożliwienie rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego poprzez budowę czterech torów między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Dzięki temu skróci się czas przejazdu w relacjach dalekobieżnych, wzrośnie przepustowość i więcej składów będzie mogło kursować między Warszawą a Otwockiem i Warszawą a Lublinem. Oznacza to sprawniejsze, bardziej przewidywalne podróże w aglomeracji i na trasach dalekobieżnych.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.