Siemens Mobility dostarczy 70 pojazdów Mireo dla ÖBB

Siemens Mobility dostarczy 70 pojazdów Mireo dla ÖBB

Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) zamówiły pierwsze 70 pojazdów w ramach umowy ramowej wygranej przez Siemens Mobility pod koniec lata 2023 roku. Zespoły trakcyjne będą dostarczane w trzech różnych wersjach od końca 2027 roku.

Pojazdy te stanowią dalszy rozwój z powodzeniem ugruntowanych i sprawdzonych w Europie elektrycznych zespołów trakcyjnych Mireo. Zaprojektowane do jazdy z prędkością do 160 km/h, Mireo oferują liczne udogodnienia dla pasażerów, w tym klimatyzację, WiFi, dostęp bez barier, gniazdka elektryczne, stojaki na narty i deski snowboardowe, miejsce na wózki dziecięce i inwalidzkie w pobliżu drzwi, a także miejsce na rowery. Wagony będą szersze niż w poprzednich pojazdach Mireo, aby jeszcze bardziej zwiększyć komfort pasażerów ÖBB. Pojazdy dla ÖBB w odróżnieniu od bazowej wersji Mireo będą posiadały dla każdego wagonu osobne wózki (bez wózków Jakobsa) na łożyskach wewnętrznych.

Siemens Mobility i ÖBB od dawna cieszą się silnym i pełnym zaufania partnerstwem. Jesteśmy szczególnie dumni, że możemy dostarczyć ÖBB dalszy rozwój platformy Mireo jako koncepcję wagonów na osobnych wózkach dla nowej floty firmy. Dzięki licznym innowacjom, transgranicznej zdolności operacyjnej oraz wysokiemu poziomowi komfortu i wygody pasażerów, nowe pojazdy Mireo pomogą uczynić lokalny i regionalny transport ÖBB jeszcze bardziej atrakcyjnym – powiedział Michael Peter, CEO Siemens Mobility.

Zamówienie obejmuje 11 pojazdów lokalnych o długości 73 metrów i 28 pojazdów o długości 106 metrów do użytku w różnych regionach federalnych. Pierwsze zamówienie obejmuje 31 składów o długości 106 metrów do transportu dalekobieżnego w Alpach. Do sterowania pociągami zostanie wykorzystany najnowocześniejszy europejski system sterowania pociągiem [ETCS] firmy Siemens Mobility. W połączeniu z odpowiednią infrastrukturą, system umożliwia znacznie krótsze odstępy między pociągami, co jest ważnym czynnikiem ekonomicznym na szczególnie ruchliwych trasach.

– Dzięki dodatkowym 70 zespołom trakcyjnym konsekwentnie kontynuujemy nasz program inwestycyjny w nowoczesną flotę. Nowe pojazdy rozwijają prędkość 160 km/h i oferują zwiększony komfort pasażerów, możliwość wsiadania bez barier, opcję przewozu rowerów i Wi-Fi. Ponadto szczególny nacisk położono na efektywne zużycie energii – podkreśla prezes ÖBB Andreas Matthä.

Lekka konstrukcja Mireo i wynikające z tego niskie zużycie energii, a także jego systemy klimatyzacji wykorzystujące naturalny czynnik chłodniczy i pompę ciepła, zapewniają bardziej zrównoważony rozwój. Zespoły trakcyjne są szczególnie przyjazne dla środowiska dzięki niskiemu zużyciu energii. Pudła wagonów wykonane są z aluminium, a nowa technologia lekkiej konstrukcji stosowana jest również w wózkach z łożyskami wewnętrznymi.

Wózki SF7500, które zostały opracowane w centrum kompetencyjnym Siemens Mobility dla wózków kolejowych w Grazu i już dawno udowodniły swoją wartość na arenie międzynarodowej, zostaną wykorzystane w Mireo. W przeciwieństwie do poprzednich pojazdów Mireo, w których dwa człony dzielą jeden tak zwany „wózek Jacobsa”, każdy wagon Mireo dla ÖBB ma dwa wózki. Kilka z nich w całym pojeździe jest zasilanych przez wysokowydajne silniki trakcyjne, zapewniające przyspieszenie, które jest optymalnie zrównoważone między trakcją a efektywnością energetyczną. Wózki są zaprojektowane z wewnętrznymi łożyskami, aby zaoszczędzić masę i miejsce, a dodatkowa przestrzeń jest wykorzystywana do przenoszenia innych komponentów pod pudłem wagonu. Poprawia to prowadzenie pojazdu i zapewnia pasażerom więcej miejsca oraz lepsze wrażenia przestrzenne.

Pojazdy Mireo będą budowane w ramach globalnej sieci zakładów produkujących pociągi. Najnowocześniejsze wózki zostaną wyprodukowane w centrum kompetencyjnym Siemens Mobility w Grazu.