SBPK: przygotowanie PKP PLK do zimy to fikcja?

SBPK: przygotowanie PKP PLK do zimy to fikcja?

Kilka dni temu PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły, że jest przygotowana do zimy. W praktyce już w pierwsze prawdziwe zimowe dni spółka poległa na placu boju. Kolejny rok.

Pogoda, jaką mieliśmy w miniony weekend powoduje, że można spodziewać się utrudnień w podróżach nie tylko pociągami.

Żadne jednak warunki atmosferyczne nie zwalniają PKP Polskich Linii Kolejowych z przekazywania na czas rzetelnej informacji pasażerskiej. Tymczasem właśnie wtedy, gdy pasażerowie jej najbardziej oczekują, PLK nie potrafi utrzymać Portalu Pasażera w stanie użyteczności – przypomina Stowarzyszenie Bezpieczna i Przyjazna Kolej.

Awarie w weekend i w poniedziałek dotknęły zarówno Portal Pasażera na stronie www, jak i aplikację mobilną. Niestety to nie wszystko. Pasażerowie czekający na swoje połączenia na stacjach kolejowych nie mogli liczyć na rzetelne komunikaty.

Problemy z przekazywaniem komunikatów na czas pojawiły się na stacjach Kraków Główny, Poznań Główny, Warszawa Zachodnia, Warszawa Główna, Warszawa Centralna, Warszawa Gdańska, Warszawa Wschodnia, Warszawa Śródmieście, Łódź Widzew, Łódź Chojny, Łódź Kaliska, Działdowo, Gdańsk Główny, Gdynia Głównia, Szczecin Główny, Wrocław Główny i wielu innych – wymienia Stowarzyszenie.

W ocenie Stowarzyszenia, to kolejny raz, kiedy PKP Polskie Linie Kolejowe nie wypełniają obowiązków wobec pasażera.

Ciągłe tłumaczenia testami albo polowaniem na osoby, które wykonują odpytania do bazy danych są już żenujące. Nie trzeba być ekspertem w dziedzinie programowania, by zabezpieczyć bazę przed DDoS, a PLK nie potrafi zabezpieczyć swojej przed dużą liczbą zapytań. Mówimy o potężnej spółce, która ma obowiązek utrzymywać i podawać rzetelną informację na czas. W każdych warunkach, a zwłaszcza w takich, jakie spotkały nas w miniony weekend. Czego spodziewać się po PLK, gdy zima będzie jeszcze bardziej śnieżna i mroźna? Może wtedy spółka wyłączy w ogóle Portal Pasażera, swoją stronę internetową, wyświetlacze i megafony na stacjach – pyta retorycznie organizacja.

Stowarzyszenie Bezpieczna i Przyjazna Kolej wystąpiło do Ministerstwa Infrastruktury oraz Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z wnioskiem o szczegółowe wyjaśnienie kolejnych awarii Portalu Pasażera i braku rzetelnej informacji, przekazanej pasażerom na czas. Organizacja oczekujemy wyciągnięcia konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za bałagan na polskiej kolei w dniach 2-4 grudnia 2023 r.

Panie Ministrze Andrzeju Bittel, Panie Prezesie Ignacy Góra! Pasażerowie to nie pośmiewisko i bankomat, który tylko ma płacić. Pasażer ma prawa, a Państwa obowiązkiem jest dbać, by były przestrzegane. Rogatek i piękne z nim zdjęcia są super. Jednak to nie jest realne życie. W nim pasażerowie polskiej kolei mają problemy tam, gdzie spółki kolejowe nie przestrzegają prawa – podkreśla Stowarzyszenie Bezpieczna i Przyjazna Kolej.