Samorząd Województwa Dolnośląskiego odpowiada Polregio w sprawie „Nadodrzanki”

Samorząd Województwa Dolnośląskiego odpowiada Polregio w sprawie „Nadodrzanki”

Trwa zamierzanie związane z decyzją przejęciu przez Koleje Dolnośląskie obsługi połączeń na „Nadodrzance”. Do stanowiska Polregio w tej sprawie odniosły się władze Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Przypomnijmy, w środę, 5 kwietnia Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego podczas konferencji prasowej poinformował, że od grudnia 2023 r.  tylko pociągi Kolei Dolnośląskich będą obsługiwały wszystkie połączenia na Trasie Nadodrzańskiej z Wrocławia do Głogowa. Z taką decyzją nie zgadza się Polregio, które obecnie obsługuje część pociągów na tej trasie. Przewoźnik w specjalnym stanowisku odniósł się do w tej sprawy. Na odpowiedź samorządu nie trzeba było czekać długo.

Komentarz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego do Oświadczenia przewoźnika kolejowego Polregio publikujemy w całości.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego przykłada ogromną uwagę do rozwoju kolei na Dolnym Śląsku – kolei nowoczesnej, dostępnej dla Dolnoślązaków, komfortowej i docierającej do miast i miejscowości na terenie całego Dolnego Śląska. Mając za priorytet dobro pasażerów tworzymy kolej, na którą mieszkańcy regionu mogą codziennie liczyć. Obsługę linii kolejowych na Dolnym Śląsku realizuje dwóch przewoźników – Polregio oraz Koleje Dolnośląskie.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego jest akcjonariuszem posiadającym jedynie około 3,6% akcji w Spółce Polregio. Jako Samorząd Województwa wykupujemy u przewoźnika – na podstawie zawartej wieloletniej umowy – usługę pasażerskich przewozów kolejowych na określonych liniach kolejowych na terenie Dolnego Śląska. Umowa jasno zobowiązuje Polregio do stabilnego funkcjonowania, punktualności i angażowania odpowiedniej liczby taboru oraz organizowania komunikacji zastępczej każdorazowo za odwołany pociąg.

Niestety, te elementarne wymagania stawiane przewoźnikowi Polregio nie są spełniane. Przewoźnik Polregio jest również w swoich usługach drogi. Usługi Kolei Dolnośląskich – w pełni samorządowego przewoźnika – są dwukrotnie tańsze, a oferowana pasażerom jakość pociągów i dostępnych dla pasażerów udogodnień (tj. klimatyzacja, wifi, informacja pasażerska) jest nieporównywalnie wyższa i przystająca do wymagań kolei XXI wieku.

Koleje Dolnośląskie z roku na rok, bardzo mocno inwestując rozwinęły swój tabor. Dysponują obecnie nowoczesnymi, komfortowymi, schludnymi pociągami, godnymi przewożenia pasażerów. Średnia wieku pociągów KD to ok. 7 lat, pociągów Polregio ponad 30 lat.

Do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego regularnie wpływają skargi i uwagi do funkcjonowania Polregio. Dotyczą one notorycznie odwoływanych pociągów – co powoduje ogromne wzburzenie mieszkańców Dolnego Śląska, których Polregio pozbawia możliwości dotarcia pociągiem na czas do miejsc pracy, szkoły czy gwarantując powrót do domu. 880 odwołanych pociągów Polregio w 2022 roku zaburza funkcjonowanie transportu kolejowego w regionie, uniemożliwiając wielu Dolnoślązakom codzienne przemieszczanie się po województwie. Wpływają do nas również liczne zastrzeżenia wobec standardów przejazdów Polregio, odnoszące się do utrzymania czystości pociągów tak wewnątrz jak i na zewnątrz. Niezależnie od wieku taboru przewoźnik zawsze musi dbać o to, żeby pociągi były czyste i niezamalowane graffiti. Koleje Dolnośląskie mierzą się z podobnymi problemami, z którymi sobie radzą. Polregio niestety zawodzi.

Nieprawdą jest sformułowanie, że Polregio realizuje przewozy na Linii Nadodrzańskiej w drodze wygranego przetargu. Linia Nadodrzańska obsługiwana była przez Polregio, a obecnie jest obsługiwana wspólnie przez Polregio oraz Koleje Dolnośląskie na podstawie bezpośredniego powierzenia obsługi linii przez Województwo Dolnośląskie.

Dotychczasowe doświadczenia naszej współpracy z Polregio, jakość przewozów tej Spółki, ale również stanowcze oczekiwania mieszkańców, którzy chcą tej zmiany, są dla nas istotne i są podstawą decyzji o powierzeniu obsługi całej linii Nadodrzańskiej do pełnej realizacji Kolejom Dolnośląskim. Obsługę Szlaku Nadodrzańskiego Koleje Dolnośląskie zrealizują za połowę dotychczasowej ceny, którą oferowało Polregio. Mieszkańcy, którzy korzystają z linii kolejowej Wrocław – Wołów – Ścinawa – Głogów na Zieloną Górę od grudnia 2023 roku pojadą KD. Już dzisiaj ta informacja spotyka się z ogromnym zadowoleniem i oczekiwaniem pasażerów.

Trzymamy kciuki za rozwój Polregio, mamy duży szacunek do ludzi pracujących w tej Spółce. Z otwartością rozmawialiśmy ze Związkami Zawodowymi Spółki. Uważamy, że swoje postulaty powinni kierować przede wszystkim do właściwego adresata – Zarządu Spółki Polregio. Przede wszystkim te odnoszące się do unowocześnienia oraz zwiększenia ilości taboru.

Jeśli Polregio będzie oferować pasażerom konkurencyjną wobec Kolei Dolnośląskich jakość podróżowania pociągiem, a finansującemu przewozy na Dolnym Śląsku Organizatorowi zaproponuje konkurencyjne stawki za tzw. pociągokilometr – będziemy mogli myśleć o rozszerzeniu współpracy z przewoźnikiem. Obecne warunki obsługi przewozów w regionie określa zawarta z Polregio umowa wieloletnia, która została przez Spółkę podpisana blisko trzy lata temu.

Jednak, dla pasażerów jakość i dostępność pociągów ważna jest dzisiaj, a nie w przyszłości. Polregio natomiast powinno zapracować na zaufanie dolnośląskich pasażerów. Rolą organizatora przewozów – Samorządu Województwa – jest tworzenie dla pasażerów jak najlepszych warunków do korzystania z pociągów właśnie dzisiaj.