Ruszyły testy składu ComfortJet dla Kolei Czeskich

Ruszyły testy składu ComfortJet dla Kolei Czeskich

Rozpoczynają się testy i proces homologacji składów ComfortJet, których dostawca, konsorcjum Siemens Mobility – Škoda Group, musi uzyskać zgodę na regularny ruch na trasach zarówno w kraju, jak i za granicą. Na tor testowy Instytutu Badań Kolejowych w Velimiu przyjechało sześć wagonów. 

Składy ComfortJet będą kursować na międzynarodowych trasach z Pragi do Hamburga, Grazu, Budapesztu i innych miejsc. Wejdą do eksploatacji stopniowo w latach 2024-2026. Czeskie Koleje zamówiły łącznie 20 dziewięcio-wagonowych składów push-pull, które oparte są na platformie składów Siemens Viaggio Comfort. Jeden skłąd zestawiony będzie z wagonu sterowniczego, ośmiu wagonów środkowych oraz  lokomotywy Siemens Vectron.

Początek testów nowego składu ComfortJet na torze testowym w Velimi przesuwa projekt ComfortJet o kolejny istotny krok, bez którego niemożliwe jest pełne wprowadzenie nowego składu do eksploatacji. Teraz to zadanie spoczywa na naszych dostawcach i ich partnerach, aby podołać testom w planowanym czasie i jakości oraz uzyskać zgody na regularny ruch jednostek. Chcielibyśmy wprowadzić pierwszą z nich do eksploatacji już w 2024 roku, chociaż na razie bez wagonu sterującego i restauracyjnego – mówi Michal Krapinec, przewodniczący zarządu i dyrektor generalny Czeskich Kolei.

Oczekujemy wprowadzenia pierwszej jednostki do eksploatacji w pierwszym kwartale przyszłego roku. Dokładny termin będzie zależał od Siemensa i Škody, które muszą przetestować pociągi i uzyskać ich homologację u organów kolejowych. Chcielibyśmy rozpocząć eksploatację testową na trasie między Pragą a Ostrawą, a następnie ją rozszerzyć na pociągi Berliner między Pragą a Berlinem. W kolejnym etapie produkcji i testowania do składów zostaną dołączone wagony restauracyjne i sterujące, a do 2026 roku chcemy rozpocząć ich pełną eksploatację w trybie „push-pull” z lokomotywami Siemens Vectron nie tylko do Niemiec, ale także do Austrii, na Słowację, Węgry i chcemy sukcesywnie wprowadzać je także na pociągi do Danii” – dodał Jiří Ješeta, członek zarządu i zastępca dyrektora generalnego Czeskich Kolei ds. handlowych.

ComfortJety są przeznaczone do osiągania prędkości do 230 km/h. Tę maksymalną prędkość wykorzystają na przykład na odcinku Berlin – Hamburg lub na innych nowych trasach, takich jak Koralmbahn w Austrii czy planowane linie dużych prędkości w Czechach.

Pierwsze sześć spośród 180 zamówionych wagonów Viaggio Comfort dla Czeskich Kolei opuściło zakład w Ostrawie i w ciągu dnia dotarło na tor testowy VUZ w Velimi. W kolejnych tygodniach będą tu przechodzić różne testy i badania niezbędne do homologacji tych pojazdów w siedmiu europejskich krajach, gdzie planowana jest ich eksploatacja. Między innymi będą tu przeprowadzane testy systemu informacyjnego dla pasażerów. Nowe pojazdy, produkowane przez konsorcjum Siemens – Škoda w zakładach w Wiedniu, Monachium i Ostrawie, stanowią prawdziwy projekt europejski, który umocni pozycję Czeskich Kolei na kolejach w ciągu następnych dziesięcioleci – zaznaczył Roman Kokšal, CEO Siemens Mobility w Czechach.

W naszym zakładzie produkcyjnym w Ostrawie jest obecnie kolejnych dziesięć wagonów dla składów ComfortJet o różnym stopniu zaawansowania prac. Część wagonów jest w fazie aktywacji systemów elektrycznych i testów statycznych. Wkrótce dojdzie tu kolejna część wagonów, które obecnie są w fazie końcowego montażu – dodał Tomáš Ignačák, Prezes Regionu CZ/SK w grupie Škoda.

Pociągi ComfortJet będą łącze oferować  555 miejsc siedzących, z czego 99 miejsc znajduje się w pierwszej klasie. Dodatkowe 18 miejsc jest dostępnych w wagonie restauracyjnym. Pociąg oferuje sieć Wi-Fi na pokładzie, gniazdka 230 V i gniazdka USB do ładowania urządzeń elektronicznych podróżnych, wózków inwalidzkich elektrycznych i rowerów elektrycznych.

Skład jest przystosowany do podróży osób na wózkach inwalidzkich i oferuje wagon restauracyjny, kino dla dzieci, miejsca do przechowywania wózków dziecięcych, rowerów i innych dużych bagaży oraz wiele innych udogodnień, które oferują nowoczesne pociągi, takie jak możliwość swobodnego poruszania się w całym wnętrzu pociągu.