Ruszyło drążenie tunelu kolejowego w Łodzi

Ruszyło drążenie tunelu kolejowego w Łodzi

Dzisiaj punktualnie o 10.30 duża tarcza TBM św. Katarzyna rozpoczęła drążenie tunelu średnicowego w Łodzi. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł zapewni lepsze połączenia kolejowe w kraju, regionie i mieście.

– Dzisiaj w Polsce powstają liczne tunele komunikacyjne: w Warszawie, w Świnoujściu, na Dolnym Śląsku i na Zakopiance. Od dzisiaj także w Łodzi – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – To zmiana jakościowa w komunikacji w aglomeracji łódzkiej – dodał minister.

– Budowa tunelu średnicowego w Łodzi zapewni szybkie i wygodne podróże koleją. Inwestycja usprawni nie tylko połączenia aglomeracyjne, ale i dalekobieżne – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

Duża tacza św. Katarzyna będzie drążyła tunel od komory startowej przy ul. Odolanowskiej z prędkością około 10 metrów na dzień w kierunku ulicy Drewnowskiej, a docelowo dotrze do Łodzi Fabrycznej.

Mała tarcza TBM św. Faustyna wybuduje 4,5 km tuneli jednotorowych między ulicami Długosza, Włókniarzy,  Stolarską oraz Skarpową i komorami przy linii kolejowej nr 15 w stronę Żabieńca i Łodzi Kaliskiej.

Budowa tunelu średnicowego to nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Przyczyni się on do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Żabieniec).

W tunelu powstaną dwa przystanki osobowe, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej i biznesowej Łodzi oraz ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły. Oddanie do użytku tunelu umożliwi uruchomienie np. połączenia Poznań – Kraków, Szczecin – Lublin, bez przejazdu przez Warszawę, a z przejazdem przez centrum Łodzi.