W II kwartale 2023 r. poziom punktualności pociągów pasażerskich wyniósł 91,1%. To niewielki wzrost w porównaniu do I kwartału 2023 r. Łącznie przewoźnicy uruchomili ponad 464 tys. pociągów pasażerskich.
Od kwietnia do czerwca 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 91,1% pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). Najwyższy poziom punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 92,4%. W kolejnych miesiącach odnotowano spadek tego wskaźnika do 91,8% w maju i 89,1% w czerwcu.
Dane o drugim kwartale w punktualności pasażerskiej można podzielić na dwa okresy – pierwszy z nich obejmował czas po korekcie rozkładu jazdy w marcu, gdy w kwietniu i maju punktualność pasażerska poprawiła się i czerwiec, kiedy ponownie wynik punktualności dla całego rynku nie przekroczył 90%.Trwające prace w obszarze warszawskiego węzła kolejowego, a także zdarzenia losowe i pojawiające się problemy z taborem czy zjawiskiem wydłużonego lokowania podróżnych na stacjach linii nr 20 przełożyły się na niższe niż w poprzednich latach wyniki punktualności u przewoźników korzystających z warszawskiego węzła kolejowego” – komentuje wyniki punktualności dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Wśród przewoźników pasażerskich realizujących codzienny rozkład jazdy, najwyższy wskaźnik punktualności w II kwartale odnotowała PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. – 98,5%. Główny przewoźnik dalekobieżny PKP Intercity” S.A. osiągnął poziom punktualności 73,5%, co jest wynikiem o 0,5 punktu procentowego gorszym w stosunku do I kwartału 2023 r.
Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w II kwartale 2023 r. obliczone jako iloraz łącznego czasu opóźnionych pociągów na stacji końcowej i liczby tych pociągów wyniosło ponad 20 minut dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz blisko 8 minut dla wszystkich opóźnionych pociągów.
Przyczyny opóźnień przypisywane są przez zarządcę infrastruktury do odpowiednich grup określonych w instrukcji PKP Polskie Linie Kolejowe. Wśród przyczyn, które odpowiadały za największy czas trwania opóźnień pociągów opóźnionych na stacji końcowej od 6 minut, były te przypisane do kodów:
- 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw) – 160,2 tys. min (w tym 395 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
- 64-1 WCJ – wydłużony czas przejazdu – 76,9 tys. min (w tym 3 przypadki opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
- 71-1 Opóźnienia wtórne na sieci PKP PLK S.A. spowodowane przez zdarzenie przypisane Przedsiębiorstwu Kolejowemu, od którego przyjmowany jest pociąg – 56,8 tys. min (w tym 136 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum 60 min),
- 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi – 49,5 tys. min (w tym 163 przypadków opóźnień o czasie trwania minimum niż 60 min),
- 54-1 Późne zgłoszenie gotowości do odjazdu – 43,0 tys. min (w tym 93 przypadki opóźnień minimum niż 60 min).
W II kwartale 2023 r. odnotowano ponad 333 przypadki opóźnień, których czas przekraczał 120 minut. W tym zestawieniu dominują przyczyny związane z taborem (kod 64-2 Naprawa lub wymiana na skutek awarii (poza tym korzystanie z pomocy innych lokomotyw)), a w drugiej kolejności przyczyny związane z wypadkami (kod 90-5 Samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi).
Dane o punktualności przewoźników pasażerskich w ostatnim kwartale [%]
przewoźnik | kwiecień | maj | czerwiec | II kwartał |
PKP SKM w Trójmieście | 98,18% | 99,00% | 98,42% | 98,53% |
WKD | 98,93% | 99,74% | 95,05% | 98,00% |
ODEG Ostdeutsche | 98,49% | 97,92% | 96,19% | 97,53% |
Ceske Drahy | 100,00% | 96,67% | 96,25% | 97,21% |
Koleje Małopolskie | 95,16% | 96,04% | 95,21% | 95,48% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 94,84% | 95,47% | 94,81% | 95,05% |
Koleje Śląskie | 95,70% | 94,70% | 93,72% | 94,70% |
UBB | 96,29% | 95,31% | 92,37% | 94,63% |
Koleje Wielkopolskie | 95,35% | 95,60% | 90,61% | 93,89% |
Arriva | 95,33% | 93,58% | 92,27% | 93,69% |
Koleje Dolnośląskie | 94,19% | 93,01% | 89,81% | 92,32% |
Polregio | 93,21% | 92,01% | 89,35% | 91,51% |
Koleje Mazowieckie | 90,50% | 90,50% | 88,78% | 89,94% |
SKM Warszawa | 91,17% | 89,74% | 87,72% | 89,51% |
Leo Express | 88,89% | 92,00% | 85,19% | 88,57% |
PKP Intercity | 76,22% | 76,08% | 68,32% | 73,54% |
Cargo Master | 74,19% | 59,38% | 81,08% | 72,00% |
SKPL Cargo | 66,67% | 100,00% | 25,00% | 64,00% |
RegioJet | 46,67% | 43,55% | 55,00% | 48,35% |