W okresie od stycznia do marca 2023 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 90,94% pociągów pasażerskich. Najniższy wskaźnik punktualności odnotowano w styczniu – 90,70%. Kolejne miesiące wyglądały już lepiej, w lutym wskaźnik wyniósł 90,96%, a w marcu 91,16%.
W porównaniu do IV kwartału 2022 r. oznacza to wzrost wskaźnika punktualności o 4,31 punktu procentowego, natomiast w przypadku analogicznego okresu ubiegłego roku, wskaźnik punktualności był o niecałe 0,01 punktu procentowego niższy.
Liczba pociągów pasażerskich uruchomionych przez przewoźników w I kwartale 2023 r. jest o 18,1 tys. wyższa w porównaniu z I kwartałem 2022 r.
Najwyższy wskaźnik punktualności na przybyciu wśród pasażerskich przewoźników kolejowych miała Warszawska Kolej Dojazdowa z wynikiem 98,48%. Największy przewoźnik dalekobieżny – PKP Intercity odnotował w pierwszym kwartale punktualność na poziomie 74,04%.
Średnie opóźnienie pociągów w I kwartale wyniosło niespełna 21 minut dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz niespełna 8 minut dla wszystkich uruchomionych pociągów. To poprawa względem poprzednich kwartałów.
Na podstawie danych przekazanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe, wśród głównych przyczyn opóźnień w I kwartale 2023 r. wskazano wydłużony czas przejazdu, wydłużony czas wymiany pasażerskiej (lokowania podróżnych) oraz naprawa lub wymiana taboru kolejowego na skutek występujących awarii.
Punktualność w I kwartale 2023 r. poprawiła się względem poprzednich miesięcy. Jednak nadal jest wiele do zrobienia, by pasażerowie mniej odczuwali skutki opóźnień. Duża część opóźnień wynika z awarii taboru, dlatego jest to obszar, który powinien być traktowany szczególnie uważnie przez przewoźników. Inne istotne przyczyny to kwestie infrastrukturalne, w tym planowania rozkładu jazdy nieadekwatnego do przepustowości linii kolejowych. Konieczność właściwego planowania potwierdziła sytuacja z marca w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. W przypadku opóźnień kluczowa jest także rzetelna, aktualna i wiarygodna informacja dla pasażerów – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Wprowadzenie korekty rozkładu jazdy w marcu zbiegło się w czasie z utrudnieniami związanymi z przebudową stacji Warszawa Zachodnia. W dniach 13 i 14 marca część pociągów zanotowała poważne opóźnienia sięgające nawet do 100 minut. Niektóre połączenia zostały odwołane, a inne kursowały na skróconych trasach.
Dane o punktualności przewoźników pasażerskich w ostatnim kwartale
Przewoźnik | I kwartał |
ODEG Ostdeutsche | 99,25% |
WKD | 98,48% |
PKP SKM | 98,11% |
UBB | 96,69% |
Koleje Małopolskie | 95,38% |
Koleje Śląskie | 94,93% |
Ceske Drahy | 94,70% |
Koleje Wielkopolskie | 94,39% |
Arriva | 93,63% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 93,56% |
Koleje Dolnośląskie | 92,66% |
Polregio | 91,33% |
SKM Warszawa | 90,41% |
Koleje Mazowieckie | 88,10% |
Cargo Master | 86,84% |
Leo Express | 84,21% |
SKPL Cargo | 75,82% |
PKP Intercity | 74,04% |
RegioJet | 43,89% |