Przetarg na budowę nowego dworca w Słupsku na ostatniej prostej [GALERIA]

Przetarg na budowę nowego dworca w Słupsku na ostatniej prostej [GALERIA]

PKP S.A. wybrały najkorzystniejszą ofertę na rozbiórkę i budowę nowego dworca w Słupsku. Prace wykona Budimex.

Na sfinansowanie zamówienia Polskie Koleje Państwowe S.A. zamierzały przeznaczyć 62 330 853,67zł brutto. W postępowaniu wpłynęło pięć ofert.

Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP S.A. poinformował Kolejowy Portal, że najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Budimex, która zobligowała się do przeprowadzenia prac za nieco ponad 55,5 mln złotych brutto.

Obecnie trwają czynności zmierzające do zakończenia procedury przetargowej – dodał Sarna.

Przypomnijmy, że zamówienie obejmuje demontaż istniejącego budynku dworca oraz budowę całkowicie nowego obiektu. Nowy obiekt zostanie podzielony na dwie trapezowe części, umieszczone po dwóch stronach tunelu prowadzącego na perony. Ten projekt architektoniczny jest określany jako bryła geometryczna delikatnie schowana w krajobrazie terenu, z otworami w elewacji na poziomie pierwszego i drugiego piętra (po stronie ul. Wojska Polskiego oraz w tunelu prowadzącym na perony). Elewacje zostaną wykończone płytami ceramicznymi w odcieniach nawiązujących do koloru cegły, natomiast zagłębienie budynku będzie wyłożone kasetonami elewacyjnymi wykonanymi z stali.

Dworzec został zaprojektowany na trzech kondygnacjach, z których pierwsza będzie ulokowana poniżej poziomu terenu. W części położonej po lewej stronie tunelu przewidziano lokal usługowy na pierwszym piętrze (na poziomie tunelu) oraz punkt gastronomiczny na drugim piętrze. Po prawej stronie znajdować się będzie dolny hol pasażerski, lokale usługowe na pierwszym piętrze, górny hol pasażerski, toalety, poczekalnia, kącik zabaw oraz trzy kasy biletowe na drugim piętrze.

Przestrzeń pasażerska zostanie wykończona przy użyciu materiałów takich jak lastryko, wykończenie ścian drewnopodobnymi materiałami lub drewnianymi panelami, a sufit zostanie wykonany w formie podwieszanego lamelowego sufitu. Istniejący neon Słupsk zostanie zachowany i wyeksponowany we wnętrzu dworca. Na trzecim piętrze przewidziano pomieszczenia dla Staży Ochrony Kolei wraz z biurami i salą konferencyjną.

Istniejący budynek biurowy zostanie poddany remontowi, który obejmuje termomodernizację, wymianę okien, drzwi oraz windy, a także przebudowę wejścia. Parter budynku zostanie wykończony płytami ceramicznymi, natomiast pozostała część zostanie pokryta białym lub jasnoszarym tynkiem, albo płytami włókno-cementowymi lub ceramicznymi. Nie przewiduje się zmiany przeznaczenia obiektu. Wokół budynków zostanie zagospodarowane otoczenie. Przed budynkiem dworca zaplanowano utworzenie skweru z drzewami, częściowo wyłożonego płytami betonowymi. Po lewej stronie budynku biurowego przewidziano miejsca parkingowe, a także zostanie zbudowana wiata rowerowa.

Projekt wywołał wiele kontrowersji ze względu na fakt, że odcina się od secesyjnego charakteru miasta, a według niektórych krytyków oraz posłanki Pauliny Matysiak, wygląda jak „kanciasty klocek”.

W czerwcu posłanka Paulina Matysiak, zapytała PKP S.A., dlaczego nowy budynek dworca nie nawiązuje do architektury historycznego dworca oraz secesyjnego dziedzictwa miasta. Spółka zarządzająca dworcami odpowiedziała, że projekt nowego dworca w Słupsku odpowiada współczesnym trendom w architekturze.

Budynek ma stanowić nowoczesną bramę do miasta, ze szczególnym naciskiem na dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi i osób starszych. Projekt został oparty na konsultacjach z władzami samorządowymi Słupska i mieszkańcami – przekazały PKP S.A. w odpowiedzi na pytania posłanki Matysiak.

Prace mają zostać wykonane w terminie do 157 tygodni od dnia zawarcia umowy. W trakcie robót budowlanych podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego.